Předkládáme krátkou zpráva o uspořádání Puclovačky, soutěže ve skládání puzzlí, jež se konala na začátku září 2022 v Praze pod křídly spolku HALAS. O akci jsme vás již informovali v pozvánce. Sudoku se během ní luštilo jen krátce v rámci nedělního „odpočinkového“ programu, přesto věříme, že zkušenosti a zážitky z podobných akcí se mohou HALASu vrátit zpět.
Jak Puclovačka vznikla?
Myšlenka na českou soutěž ve skládání puzzlí se rodila se zážitky a úspěchy na mezinárodních soutěžích, kterých jsme se od roku 2018 účastnili. V použitém množném čísle je zahrnuta hrstka členů HALASu „ujíždějících“ na puzzlích a dále naši drazí přátelé, které jsme díky puzzlím potkali. Konkrétní podoba české soutěže ale dlouho nevznikala, až nastala chvíle, kdy už to nešlo vydržet a věděl jsem, že jdeme do toho trochu po hlavě. Tak moc jsme chtěli akci uspořádat napoprvé podle našich představ.
Vložili jsme do přípravy zkušenosti, které jsme organizačně získali na soutěžích HALASu, obohatili je o myšlenky nové, vstříc naplnění ducha soutěží ve skládání puzzlí zpoza našich hranic. Nakonec se Puclovačka (http://puclovacka.cz/) svým formátem a výběrem puzzlí skutečně podobala soutěžím, které se pomalu rozšiřují po světě po vzoru MS ve skládání puzzlí (World Jigsaw Puzzle Championship).
Na počátku organizačních strastí byly tři velké neznámé, bez kterých by akci uspořádat nešlo: a) najít vhodné místo (s velkými stoly), b) sehnat puzzlata v dostatečném množství a kvalitě, c) určit, jaká entita bude akci pořádat. Já měl z toho hlavu jak baňu a čas do vytyčeného data ubýval. Vedly se mezi námi plodné diskuze, jak jsme akci schopni napoprvé kapacitně pojmout. Pro bod a) jsme mohli využít prostory Zotavovny VS ČR, která nám opět vyšla vstříc (stejně jako při pořádání červnového MČR v řešení logických úloh 2022), i přesto, že jsme neměli jisté c), kdo vlastně soutěž pořádá? Za puzzlemi jsme se vydali na Moravu, kde sídlí firma Puzzle-puzzle.cz, která nás propojila s dalšími puzzlařemi již při naši první cestě do Belgie v roce 2018. Jejich pozitivní přístup, který by se dal vyjádřit naplno slovy, že jsou to též „blázni do puzzlí“, nám šiknul. Zbývalo c) a po zahnání myšlenek na pořádání akce soukromými osobami či podobná dobrodružství jsme rádi oslovili HALAS i jeho pobočný spolek, zda by akci zastřešili. Výsledkem byla podpora Puclovačky spolkem HALAS stvrzená ve Smlouvě o spolupráci, jež zahrnula hospodaření akce do účetnictví spolku HALAS. Dalším pozitivem byly již vyzkoušené organizační drobnosti z MČR v řešení logických úloh 2022, které nám v prostorách Zotavovny opět zafungovaly.
Jak se tvořilo hospodaření Puclovačky a jak dopadlo?
Šli jsme do pořádání Puclovačky s nastavením, že náklady zaplatí její účastníci. Akce byla myšlena minimalisticky, jednak z důvodu, že jsme se o ní pokoušeli napoprvé (a ještě v časovém presu), a pak z důvodu, že soutěžní sál má omezenou nebo lépe řečeno pevně danou maximální kapacitu, což nám umožnilo si spočítat maximální příjmy i maximální výdaje předem. A porovnat je s výhledy střídmějšími, realističtějšími. O zájmu puzzlařů se akce zúčastnit jsme neměli potuchu, krom nás, kteří jsme si to mezi sebou řekli.
Do myšlenek nad hospodařením akce zasahuje cena puzzlí, což je rozdíl oproti akcím HALASu. Když pořádáme turnaj v luštění, náklady na tisk soutěžních materiálů pro jednotlivce odhadem dosahují 15-30 Kč, zato běžná cena puzzlí se pohybuje mezi 150-250 Kč (i méně, i více). Standard mezinárodních akcí „co si jako účastník poskládáš, je tvoje“ se nám líbil a tedy všechna soutěžní puzzlata si účastníci po Puclovačce odnesli domů. Výše startovného byla odvozena od ceny puzzlí v kalkulaci s ostatními předpokládanými výdaji. Do propočtů moc mile během příprav vstoupila vstřícnost Puzzle-puzzle.cz a to se netýkalo jen objemu prostředků, který jsme za puzzle nakonec vynaložili, ale též výrazného usnadnění logistiky, jak puzzle dopravit jedním či druhým směrem.
Jednotlivé položky rozpočtu Puclovačky svou náturou odpovídaly turnaji HALASu, v tomto jsme se inspirovali, abychom nešli do neznáma. Celková příjmová a výdajová stránka rozpočtu Puclovačky dosáhla necelých 18 000 Kč, o což se navýšil účetní rok 2022 spolku HALAS. Pro případ účetní ztráty akce, která se opravdu stala (o necelých 300 Kč), padla dle Smlouvy dohoda, že ztráta akce půjde k tíži hlavního organizátora. Jako revanš byly věnovány deskové hry pro MČR v řešení sudoku 2022 konaném 14 dní po Puclovačce.
Jak akce dopadla
Uspořádání akce mělo ohlas, až velmi pozitivní, přičítám to nadšení puzzlařů, s kterým se do své zábavy pouštějí. Puclovačku navštívilo kolem 40 puzzlařek a puzzlařů, upřesním, že puzzlařky byly ve značné převaze. V jednotlivcích soutěžilo 35 účastníků, pro 4 nejlepší bylo přichystáno následné finale, v obou kolech se skládala puzzlata s 500 dílky. Sobotní program doplnila soutěž týmů, pro níž jsme nakonec sestavili 11 tříčlenných týmů, na které čekaly dvě “pětistovky” a jedna “tisícovka”. Kdo vydržel až do neděle, zažil spíše zábavnou formu soutěžení a skládání puzzlí vůbec. Zvolená forma nedělní programu, který byl obohacen o vložku sudoku, mi na turnajích HALASu v poslední době chybí, myslím ten pocit, kdy už tak nesoupeříme proti sobě, ale spíše si užíváme společné zážitky a je při tom možnost probrat všemožné kolem.
Puclovačka bude mít své pokračovaní. Přiznám se, že to celé kolem puzzlí mi dává smysl a ta energie člověka nabíjí. Tak proč ne? Před jejím pokračováním je v plánu založit puzzlařský spolek, pionýrský způsob organizace potřebuje mít svou oporu v zádech. Pokud jste našimi fanoušky, držte nám palce! ;-)
Chtěl bych ještě jednou poděkovat spolku HALAS za zaštítění Puclovačky, za pomocnou ruku při naplnění snu mnohých puzzlařů o soutěž tohoto typu u nás a též o splnění někdy až dětinských představ lidiček, kteří akci organizovali. Ne menší dík patří Zotavovně VS ČR za jejich přístup a všechen servis, jsou úžasní! A co říci jiného o Puzzle-puzzle.cz, než že je mám opravdu rád za to, jak nám pomohli. Puclovačka byla skupinové dílo, díky patří též každému, kdo se svou částí na ní podílel a akce se zúčastnil.
za puzzlaře sepsal Pavel Kadlečík
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer