V logickém WPF GrandPrix nás čeká letošní třetí kolo. Připravili ho autoři z Turecka Salih Alan a Murat Can Tonta. Luštit můžete v termínu od 21. do 26. března. Toto kolo se počítá do HALAS ligy.
Originální anglický booklet najdete zde.
Přejeme hodně zdaru při luštění!
1.–2. Password Path (26, 44 bodů)
Najděte cestu, která začíná na písmenu v levém horním rohu, končí na písmenu v pravém dolním rohu, prochází každým písmenem právě jednou a písmena na cestě opakují zadané heslo (uvedené pod mřížkou). Cesta vede mezi písmeny v 8 standardních směrech (tj. vodorovně, svisle a úhlopříčně) a sama sebe neprotíná.
Odpověď: Zadejte čísla v pořadí, ve kterém se jimi očíslovaná písmena vyskytují na cestě.
3.–4. Kakuro (21, 37 bodů)
Do každého bílého políčka vepište některou z číslic 1–9. Čísla v šedých trojúhelnících udávají součet číslic v příslušných "slovech" ve vodorovném nebo svislém směru. ("Slova" ve vodorovném směru jsou napravo od svého součtu, "slova" ve svislém směru jsou pod svým součtem.) Ve "slově" se číslice nesmějí opakovat.
Ne u všech "slov" musí být uveden součet.
Odpověď: Zadejte obsah všech políček s kroužkem, zleva doprava. (Ignorujte, v jakých řádcích se kroužky nacházejí.)
5.–6. Minesweeper (15, 29 bodů)
Umístěte do prázdných políček miny, nejvýše jednu do jednotlivého políčka. Čísla v tabulce musí odpovídat počtu všech min v políčkách sousedících (včetně diagonálně sousedících) s daným polem s číslem.
Celkový počet použitých min NENÍ uveden.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčka s minou a "X" pro ostatní políčka (prázdná nebo s číslem). Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
7.–8. Mid-loop (23, 29 bodů)
Zakreslete jedinou smyčku, která prochází vodorovně a svisle přes středy políček. Smyčka se nekříží ani neprochází jedním políčkem více než jednou.
Smyčka prochází rovně všemi černými tečkami. Každá černá tečka je stejně daleko od obou sousedních zlomů na smyčce (tzn. označuje střed segmentu, který jí prochází).
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "I" pro políčko, kterým smyčka prochází rovně, "L" pro políčko, ve kterém se smyčka lomí, a "X" pro políčko, kterým smyčka neprochází. Můžete použít i jakoukoliv jinou trojici navzájem různých písmen či číslic.
9.–10. Snake (21, 24 bodů)
Najděte v tabulce "hada". Had je řada políček, která v nějakém políčku začíná (hlava), prochází některými políčky vodorovně nebo svisle a v nějakém políčku končí (ocas). Každé políčko může had navštívit maximálně jednou. Had se sám sebe nedotýká ani rohem. (Tzn. pokud jsou dvě stranově sousedící políčka obě součástí hada, jsou zároveň sousedními na cestě od hlavy k ocasu hada. Pokud jsou dvě diagonálně sousedící políčka obě součástí hada, je mezi nimi přesně jedno políčko na cestě od hlavy k ocasu hada.) Čísla okolo tabulky (jsou-li zadaná) udávají, kolik políček je v daném řádku či sloupci obsazeno hadem. Křížek v políčku označuje políčko, kterým had neprochází. Kosočtverec v políčku označuje políčko, kterým had prochází nebo které představuje hlavu nebo ocas hada. Čtverec se zaoblenými rohy označuje hlavu nebo ocas hada.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčka s hadem a "X" pro políčka, kterými had neprochází. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
11.–12. Kuromasu (24, 33 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby všechna zbývající nezačerněná políčka byla navzájem stranově propojena a žádná dvě černá políčka spolu vodorovně ani svisle nesousedila. Čísla v políčkách udávají celkový součet nezačerněných políček, která jsou propojená v přímé linii svisle nebo vodorovně s očíslovaným políčkem (včetně tohoto políčka s číslem).
Odpověď: Pro každý řádek shora dolů napište číslo prvního sloupce zleva, ve kterém se vyskytuje černé políčko. Pro dvojciferná čísla sloupců udejte pouze poslední číslici, tj. např. pro sloupec 10 zadejte 0. Pokud v řádku není žádné černé pole, zadejte 0.
13.–14. Slitherlink (29, 36 bodů)
Nakreslete jednu nekřižující se uzavřenou smyčku, která je složena pouze z naznačených vodorovných a svislých úseků mezi tečkami. Čísla uvnitř políček udávají, kolik stran daného políčka je součástí smyčky.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčka uvnitř smyčky a "X" pro políčka vně smyčky. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
15.–16. Aqre (20, 48 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby všechna začerněná políčka byla vzájemně propojena stranou. (Je dovoleno, aby se začerněná oblast dotýkala sama sebe rohem, to se ale nepovažuje za propojení.) Žádná sekvence sousedních políček 1x4 nebo 4x1 nesmí být kompletně začerněná ani kompletně nezačerněná. Tabulka je dále rozdělena na regiony. Čísla v regionech značí, kolik políček je v daném regionu začerněno. (Umístění čísla v regionu nemá žádný význam).
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro začerněná políčka a "X" pro nezačerněná políčka. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
17.–18. Kurotto (38, 78 bodů)
Začerněte některá prázdná (kroužek neobsahující) políčka tak, abyste mřížku rozdělili na nepřekrývající se oblasti; políčka stejné barvy jsou považována za součást jedné oblasti, jestliže spolu sousedí stranou. Číslo v kroužku udává součet velikostí (počet políček) všech černých ploch, které stranou sousedí s daným polem s kroužkem.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "X" pro bílá políčka a "O" pro začerněná políčka. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
19.–20. Statue Park (35, 59 bodů)
Začerněte některá políčka tak, abyste mřížku rozdělili na nepřekrývající se oblasti; políčka stejné barvy jsou považována za součást jedné oblasti, jestliže spolu sousedí stranou. Černé oblasti vytvoří zadanou sadu tvarů. Tvary můžete otáčet i zrcadlově obrace. Tvary se nedotýkají stranou, ale mohou se dotýkat rohem. Všechna bílá (nezačerněná) políčka jsou součástí stejné oblasti.
Políčko se zadaným černým čtverečkem musí být začerněno a políčko se zadaným bílým kolečkem nesmí být začerněno.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Pro každé políčko uveďte písmeno označující oblast, jehož je součástí, nebo "A" pro bílé políčko.
21.–22. Spiral Galaxies (11, 93 bodů)
Rozdělte obrazec podél tečkovaných linií mřížky na oblasti. Každá oblast musí být rotačně symetrická a musí obsahovat právě jedno kolečko, které se nachází v jejím středu symetrie.</h2>
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište písmena oblastí, do kterých jednotlivá políčka patří. Písmeno oblasti je totožné s písmenem v kolečku, které je středem symetrie dané oblasti.
23.–24. Nurikabe (16, 27 bodů)
Začerněte některá políčka (mimo políček s čísly) tak, aby byl obrazec rozdělen na nepřekrývající se oblasti; políčka stejné barvy jsou považována za součást jedné oblasti, jestliže spolu sousedí stranou. Každé číslo musí být součástí bílé oblasti složené z tolika políček, kolik udává toto číslo. Každá bílá oblast obsahuje právě jedno číslo. Všechna černá pole patří do stejné oblasti. V tabulce se nesmí objevit čtverec 2x2, který by byl celý začerněný.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro začerněné políčko a "X" pro bílé políčko. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
25.–26. Japanese Sums (54, 89 bodů)
Umístěte do některých polí tabulky číslice z uvedeného rozsahu tak, aby se neopakovaly v žádném řádku ani sloupci. Některá pole mohou zůstat prázdná. Čísla okolo tabulky (jsou-li uvedena) udávají součty skupin číslic ležících v polích hned za sebou (včetně "součtů" osamocených čísel) v daném řádku nebo sloupci, a to v pořadí podle jejich výskytu. Jednotlivé skupiny jsou odděleny prázdnými políčky. Otazník (?) označuje neurčený, ale zároveň nenulový součet. V některých políčkách je zadán křížek (x), tato políčka zůstanou prázdná a tedy oddělující součty.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Pro prázdná políčka použijte "X". Nezadávejte žádná čísla vně tabulky.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer