O minulém víkendu (27. 3 - 30. 3.) proběhlo české sudokové kolo soutěže WPF GP. Rozhodl jsem se napsat pár desítek řádek nejen jak úlohy vznikly, ale v první části textu trochu nastínit, jak mašinérie zvaná WPF GP funguje.
Seriál WPF GP je mezinárodní online soutěž pod hlavičkou World Puzzle Federation konající se každým rokem. Oficiální stránky https://gp.worldpuzzle.org/ nabízejí vedle aktuálních kol i archív zahrnující předešlých 6 let soutěže. O historických výsledcích českých hráčů a dlaších podrobnostech o soutěži se dočtete na našem webu, jak celá soutěž vznikla přiblížil Karel Tesař v Newsletteru HALASu 2018/3. Pokud nejste pravidelnými hráči, tak pro vás přiblížím, že na jedno kolo soutěže je 90 minut od vyzvednutí hesla k zašifrovanému pdf souboru, český překlad zadání úloh naleznete na našem webu před soutěží, hracími dny je prodloužený víkend od pátku do pondělí, za rok se uskuteční 8 sudokových a 8 logických kol a nejlepší desítka v pořadí si to rozdá o vítězství při mistrovství světa v daném roce. V soutěži naleznete úlohy různé obtížnosti od těch nejznámějších jako je Klasického sudoku či Hledání min až po zcela novátorské kousky.
Přihláška
Na začátku prosince 2019 byli jako každý rok osloveni zástupci členských států WPF, zda mají zájem o autorství některého z kol GP. Honza Novotný v tu chvíli zareagoval, že Česko zájem má, jak v sudoku, tak i v logice. Žádosti byly zpracovány a v průběhu prosince došel email s informací o počtu zájmeců. Jelikož soutěž začíná již v lednu, první dvě kola jsou přednostně vybrány zástupci WPF, pochopil jsem, že pokud v předešlém ročníku na některé žadatele nedošlo, budou autory prvních kol právě tyto země. Jak v sudoku, tak i v logice bylo žádostí více než zaběhnutý počet 8 kol, tudíž jsme dostali vyrozumění, že dojde k losování. Pokud by vybrané země spojily své síly dohromady a uspořádaly společně jedno kolo, pomohlo by to celé situaci. V ročníku 2019 jsme tak mohli zavzpomínat na federální časy u kol ČeskoSlovenských, letos dali hlavy dohromady germánské kmeny Němců a Holanďanů v sudoku. Los dopadl příznivě a spadla nám do klína obě kola GP.
Vzápětí byli osloveni čeští autoři, kdo by měl zájem gépéčková kola připravit. Prvotní myšlenkou bylo, ať dostanou šanci prezentovat úlohy na mezinárodním poli autoři, kteří pilně vyráběli úlohy pro české turnaje za poslední 3-4 roky zpět, a pokud by se autoři prostřídali, ukážeme světu více, co v nás je. Odezva nebyla veliká, jasné ano řekli Honza Novotný a Kuba Ondroušek, méně jasné ano ve stylu, pokud bude třeba, tak se přidá Kuba Hrazdira a já v sudoku. Takže situace jen o trošičku lepší, co do chuti dalších autorů, než v předešlých letech. Nevím, jestli jsem se v tom nešťoural až moc, ale bylo mi to jednoduše trochu líto, když vím, co bychom byli schopni nabídnout z domácí provenience. Navrhl jsem oddělení autorských grůp v sudoku a logice, aby měli autoři prostor, dále s tím, že pokud se budu podílet na sudoku, chci oslovit další autory. Od několika lidí zazněl odlišný názor, ať klidně sadu českých úloh připraví jen jeden autor. V sudoku nebyl čas na experimentování, jelikož se úlohy požadují od autorů již 60 dní předem a do odevzdání úloh zbývaly 3 týdny. Neřekl bych, že došlo přímo k souhlasu , nicméně autorství sudoku si vzal na starost Honza Novotný (Krtek) se mnou (DiCarlo) a já jsem dále oslovil Karla Štěrbu (Chlien) a Petra Lichého (Lišák), jestli nepřispějí. V logice připravují kolo Kubové Hrazdira (Gotroch) a Ondroušek (Jaku111) a bude posledním kolem celé soutěže v srpnu. Pro úplnost doplním, že autorství úloh je ze strany WPF honorováno, a to částkou 150 euro za každé připravené kolo, kterou dostanou autoři úloh.
Máte odluštěno?
Než vás uspím další částí textu, připojuji odkazy na české kolo sudoku. Pokud jste úlohy na ostro neřešili, teď je ten správný čas se do toho pustit. Dále v textu bych mohl již něco prozradit přímo o úlohách.
Jak to proběhlo?
Po prvotní domluvě s Krtkem jsem se rozhodli, že zapřemýšlíme, o čem naše kolo bude. Návrhem z mé strany bylo, že bychom mohli stvořit úlohy s motivem, který by prostupoval vždy mezi dvěma úlohami. Příkladem zmíněného bylo nepravidelné sudoku se zadanými čísly jen na diagonále, další úlohou by v tomto duchu bylo diagonální sudoku se zadanými čísly připomínající další typu úlohy atd. Krtek zamýšlel využití typů úloh z našich soutěží, což vlastně aplikoval už na MS 2018 v Praze, jehož byl autorem. Dalším „milníkem“ vývoje bylo, že jsem si již na tajňačku vyráběl úlohu Kropki na liniích, která byla poslední soutěžní úlohou, a následně ji položil Krtkovi na stůl. Krtkovi se líbila, i když byla těžší. Vypátral ze své mysli a archívu úlohy z českých turnajů s motivem čar a koleček, že se toho budeme držet. Já se trochu obával, abychom luštitele neukolečkovali, protože sám na sobě pociťuji, že pokud jsou v jedné sadě úlohy se znaky (kolečky či jinými) s rozdílnými pravidly u každé z úloh, dělá mi problém v hlavě přepnout, co kolečko v jaké úloze představuje. Krtka zaujaly úlohy, které vypsal do seznamu. Několik z nich se vyskytlo na loňském Mistrovství republiky v sudoku, tak jsem napsal Lišákovi, jestli by je nestvořil. Karel též následně zapřemýšlel, co by mohl.
Naším výsledným produktem bylo o něco málo více úloh než bylo použito. Styčným důstojníkem pro záležitosti Sudoku GP je Srb Nikola Živanović a musím říci, že komunikace s ním probíhala na jedničku. Ředitel soutěže Sudoku WPF GP, abych uvedl na pravou míru název jeho pozice , přebírá od autorů úlohy a je na něm, které zařadí a které ne, jak budou obodovány, jak bude formulováno zadání a jaký bude výsledný vzhled tabulek. Nicméně prostor na připomínky či navrhnutí úprav jsme od něj dostali, ale řekli jsme, ať dá na svůj pocit a zkušenosti. Přeci jen zajišťuje všechna kola a tím pádem to představuje garanci, že všechna sudoková kola během roku splňují jím daný standard. V tomto duchu jsou napsány notičky pro autory, kdy by výsledný čas řešení nejlepšími řešiteli měl činit 60-65 minut, klasické sudoku zabírat počtem úloh přibližně 40%, na jednodušší a známé varianty sudoku připadat dalších 40% a na čiré nestoudnosti a podobné výplody autorských myslí (v mezích sudokových pravidel!) zbylých 20%. Úlohy by měly být až na případné výjimky rozněrů o 9x9 polích a doporučený čas luštění nejtěžších úloh nejlepšími borci nepřesahovat 12 minut. Celková bodová hodnota kola je určena na 600 bodů, což v kombinaci s požadovaným časem na luštění dává cca 10 bodů za minutu pro nejlepší individua, běžní smrtelníci stihnou bodů za minutu méně. Jelikož každý z „top luštitelů“ je jiný a chutnají mu jiné úlohy, nelze ani toto brát doslova, při faktu, že celková doba luštění připravených úloh se může pohybovat též v určitém rozpětí. Což je drobný rozdíl oproti bodování v logickém GP, kdy si lze s větší garancí podle bodování úloh nastavit svůj vlastní koeficient bodů za minuty a snažit se s ním během ostré soutěže hospodařit.
Úlohy 1-12
Zpět k úlohám, vedle klasik se objevily na našem seznamu: Ciferníky (jak jinak ), 9 Dragons a Mocninové (nebyly vytvořeny), Makodoku, Hashtag, Palindromy, 3 lišákoviny z loňského MČR – Posloupnosti, Piškvorky a One touch, již zmíněné Kropki na liniích a ještě jeden velmi hratelný kousek od Karla, který ke smůle nebyl použit, jelikož takových hratelnějších variant bylo v sadě již dost. Ale třeba se časem někde objeví.
Do klasik se pustil Krtek a podle tématu a vzhledu ostatních úloh vtělil do zadání čísla ve tvaru malých plných kroužků, větších koleček, tvaru blízkému hashtagu (to jsem nepoznal, pardon ) a nakonec vystřihl ještě srdce. Jedna klasika ode mne měla být těžší, ale nebyla. Chtěli jsme, aby ve finální soutěžní verzi bylo klasik jen 5, ale dáno jejich nižší obtížností a celkovým počtem úloh kolo rozhodl říďa, že jich bude 6.
Karel stvořil dva hratelné variantní kousky, zařazen byl nakonec jen jeden. Lišáka jsem doslova umluvil na Piškvorky a úlohu One Touch. Po tom, co naše sada byla uzavřena, vyšel booklet k druhému sudokovému kolu s trochu odlišnou úlohu na motivy piškvorek. Použitá Lišákova verze piškvorek je z loňského MČR v sudoku, kde vytvořil stejnou úlohu s naznačenými výherními kombinacemi a druhou bez. Za piškvorky jsme byli rádi, podobně jako na Karlově paritní úloze si mohli luštitelé užít sudoliché hrátky.
Podstata úlohy One Touch se mi líbí asi nejvíc z toho, co bylo použito. Fajn byla již úloha z loňského MČR v sudoku, kterou jsme použili do instruktážníh bookletu. Říďa přidal do zadání větu, že pokud by bylo v zadání vyznačeno méně než 9 koleček, alespoň jedno kolečko bude využito vícekrát. Čímž trochu navnadil luštitele na tuhle možnost, ale proč to dělal, když soutěžní úloha jich měla devět?
Třetí lišákovinou byly Posloupnosti uvnitř čtverců 3x3 dlouhé tři a více polí. Pamatuji si to z předloňských Pardubic, kdy jsem měl furt nutkání očima přeskakovat z jednoho čtverce do druhého a musel se dost hlídat, abych nevylučoval. Pardon , abych nevylučoval na základě negativní podmínky čísla za tučnou čarou jako potencionální součásti linie. Nevím, jestli rozumím tomu, co jsem právě napsal, ale vy mi určitě rozumíte. Úlohy se v našem gépéčku chopil Krtek a provedl ji hezky hratelně, myslím. Na podobné téma, kdy je zadaná podmínka uzavřena jen ve čtvercích 3x3, byly již vytvořeny zajímavé úlohy a určitě je tu pro autory prostor, kdyby chtěli vymýšlet další.
Následné dvě varianty, když beru, jak šly za sebou v soutěžním podání, stvořil též Krtek. Komu učarovalo Makodoku, může zkusit její původní verzi od Ondry Suchého alias Čerta na FEDu (http://www.fed-sudoku.eu/index.php?co=varonline, inventární číslo 117), Krtek tuto variantu použil i pro MS 2018 v Praze. Je to jedna z úloh, na kterou je nutne se alespoň trochu připravit a uvědomit si vše předem, než se bezhlavě pustíme do luštění. A ono to pak jde lépe, né že ne.
A nesmí chybět samozřejmě Ciferníky. Možná můj text číst Krtek nebude, tak si mohu trochu postěžovat. Mám s nimi problém a asi nejsem jediný z luštitelů. Točím na jednu stranu, pak na druhou, pak ještě jednou sem, pak dvakrát zpátky, pak zas na druhou … může mi někdo po takové eskapádě říci, co znamená černý puntík? Loni první turnaj v Poděbradech od Krtka a moje asi první Ciferníky v životě vyluštěné v soutěži. Druhá soutěž od Binga při MČR v logice a zase Ciferníky. Do třetice MČR v sudoku od Lišáka a dokonce dvoje Ciferníky. Ciferníkový rok ukončil Kuba Ondroušek v Praze Ciferníkami v Samuraji. Materiálu k tréninku je dost. Krtkovy Ciferníky pro GP se mi líbily, i proto, že jich bylo zadaných pomálu. Moje úvahy o Cifernících berte s nadsázkou, nejsem způsobilý o nich mluvit.
Úlohy 13-16
V poslední části předkládám úlohy, které jsem stvořil a případně vás navedl, jak na ně. O tomhle jsem chtěl hlavně psát, tak se omlouvám za rozsáhlejší úvod.
V Nepravidelném sudoku jsem se pokusil oblasti vymodelovat do tvaru GP, o což se pokoušelo mnoho autorů dříve, a ze zbylých tří oblastí i písmena WPF, ale to dvojité W mi tam už moc nepasovalo, tak jsou tyhle tři písmenka jen položená dole, aby vás neobtěžovala. Úloha se dala rozjet pomocí řezání. Kdo není seznámen, zkuste kouknout na náčrtek, kdy oblasti stejné barvy (a stejného tvaru) musí obsahovat stejná čísla na základě faktu, že když tabulku někde fiknu a odříznu pár políček daných oblastí, musí mi v řádkách/sloupcích, kde se nachází zbytek oblasti, zas tato čísla v neúplných částech jiných oblastí přebývat. Další pomocí může být, že pokud je zadáno méně čísel (v našem případě 17) a některá z čísel se vyskytují víckrát (nejvíce je 9 třikrát), je šance, že právě doplnění těchto číslic může být snazší, což nám může pomoci tabulku rozjet. V našem případě jsem schopen doplnit číslo 9 do 8. řádku, následně i do 6. řádku, pak do 1. řádku, co vám budu povídat, mohu hned doplnit všechny číslice 9. Nechci se pouštět do mouder, tak jen drobná rada pro autory úloh. Počet zadaných čísel nám vždy neurčí, že tabulka je více nebo méně luštitelná (myšleno více čísel -> bude lehčí). Dát do úlohy více cestiček, po kterých se luštitelé mohou dobrat k řešení, je jednou z možností zvýšení její luštitelnosti. Jeden luštitel začal u nepravidelného řezáním, jiný luštitel možná doplnil zprvu devítky, třetí kouknul na jedničky …
Kde se vzala úloha Hashtag sudoku netuším, prosím, ať se autor myšlenky přihlásí. Jde o multidiagonální sudoku s uskupením diagonál do tvaru hashtagu, což ale taky není zcela pravda. Zde jsou diagonály kolmo na sebe. Poprosil jsem říďu, ať dá do instruktážního bookletu verzi, kdy každá diagonála prochází pěti řádky či sloupci, v soutěžní variantě prochází jen třemi. Aby byl hráčům skryt drobný trik při luštění. Na obrázku jsem se snažil vyobrazit oblasti, které na základě rozložení diagonál, budou obsahovat stejná čísla, je to taková obdoba řezání pro trojičky. Z oblastí v červených obdélnících vidím, že jsou v nich čísla 2, 8 a 9, které si mohu dopsat do všech těchto čtverců. Stejná tři čísla musí být i v elipsách a ve zbylé prázdné trojici políček. Obdobně jde rozparcelovat tabulka ve svislém směru.
Palindrom je známější variantou sudoku, jistě na ně máte své vlastní postupy. Já si u dlouhých palindromů prvně očísluji políčka, abych se vyznal, které pole je s kterým identické. Pokud bych chtěl s palidromem hned pracovat, mohu si ho celý ovpiskovat, tj. napsat všechny možné kombinace pro každé pole palindromu. Pokud je vyšší hustota čar palindromů v tabulce doplněna o značné množství zadaných čísel, jsem nakloněn spíše využít negativní podmínky, a to určit, kde dané číslo nemůže ležet na palindromu (oproti způsobu, kde být může). Po očíslování palindormu jsem se v náčrtku zaměřil na číslo 1, kdy na základě negativní podmínky a luštění podle pravidel klasiky mohu dopsat všechny jeho instance v tabulce (např. začnu na 9. řádku, kde poočíslování vidím, že může být jen v 5. sloupci atd.).
Doslova srdeční záležitostí je pro mě úloha Kropki na liniích. Tento typ úlohy jsem stvořil pro turnaj Vánoce ve Zlaté Praze v roce 2016 a 2017, jedna z úloh byla použita v instruktážním bookletu. Je to další typ sudoku, na který je dobré se připravit předem a zkusti si ho vyluštit, pokud to lze. Úloha kropki je známá a při řešení postupujeme od políček s kolečky, zejména od těch černých. Při luštění pak používáme vedle podmínek dané kolečky i negativní podmínku, kdy se číslo někde nemůže vyskytovat, protože tam není kolečko naznačeno. V úloze Kropki na liniích musíme dát velký pozor, že se podmínky úlohy kropki vztahují pouze na políčka spojené linií. I já při tvorbě a předlušťování vlastní úlohy na to občas zapomenu. Omezení pravidel kropki pouze na čáry jako v tomto případě (a při absenci zadaných čísel) nám dále nepřímo říká, že abychom úlohu vyřešili, musíme jednoduše rozkódovat vše, co nám čísla na liniích o sobě chtějí říci. A dále platí ještě více než u běžných kropek, že jednoznačným klíčem k řešení budou černá políčka, protože možných kombinací čísel na políčkách bílých jsou mraky. Na polích s černými kropkami mohou být pouze čísla 3,6 ve skupině jedné a 1, 2, 4, 8 ve skupině druhé. V 6. čtverci hned vidím, že dvojička 36 bude v 8. sloupci a tři ze čtyř čísel druhé skupiny v 9. sloupci. Klíčem k řešení soutěžní úlohy je právě 6. čtverec 3x3, dále 4. řádek a 4. čtverec 3x3.
V šestém čtverci je další dvojička kolem bílého puntíku, která musí obsahovat sudé číslo (přesněji 1 sudé a 1 liché). Tím pádem v trojičce kolem černého puntíku mohou být jen dvě sudá čísla, dvě jsou již použita jinde, tudíž jedině trojička 124. Po vypsání vpisků v 6. čtverci přistoupím k čtvrtému řádku hlavně z důvodu, že i tu se nachází 5 polí s černými kolečky, přičemž vpisky 579 v 7. sloupci mi na připojené bílé kolečko přináší kombinaci 468, tj. šesté a poslední pole na 4. řádku ze skupiny čísel, které mohou být na polích s černými puntíky. Do 1. sloupce daného řádku si označím kombinaci 79, 4. a 5. sloupec je spojen bílým políčkem, tudíž zde je sousledná dvojice z rozpětí 1-4, ve 2. a 3. sloupci jsou 2 možné kombinace, a to 36 a 48, což mi sníží rozptyl v předešlé skupině na 1-3. Ve čtvrtém čtverci 3x3 mám 2 dvojici čísel spojené černými puntíky a trojičku sousledných čísel. Do trojice nemohu vsadit kombinace 123 a 234, použil bych tři čísla ze skupin černých puntíků a já už mohu použít jen dvě, nemohu použít ani kombinaci 789, páč vpisky 79 jsou v 1. sloupci 4. řádku. Dále nemohu využít ani kombinace 345, 456 a 678, protože bych následně už neměl co vepsat do dvojičky kolem černého puntíku na 4. řádku, zbývá mi jediná možnost a to trojička 567, což mi rozlouskne 4. čtverec a následně posune v celé tabulce. Ale je to tuhoňka, co?
Lze namítnout, že tato úloha je až moc těžká pro soutěž, osobně by mě zajímal čas nejlepších řešitelů. Přiznám se, že jsem se ji snažil zlehčit, protože se vyjímala svou pracností oproti úlohám ostatním. Ale jak jsem zvýšil počet černých polí na liniích na jednom místě tabulky, úloha se stala úporně řešitelná na místě jiném, tak jsem toho po několika pokusech zanechal a byl připraven i na to, že mi spoluautoři či říďa řeknou, že se úloha nepoužije. I to je osud úloh. Zařazení podobné úlohy do soutěže může vybrané lumpy svádět k tipování, protože pod časovým presem nám nemusí všechny souvislosti k jejímu vyřešení dojít. Pro mě to je úloha, která k svému logickému vyřešení vyžaduje zapojit naše luštitelské srdce.
Závěr
Koukám, že jsem upustil uzdu své fantazie i při psaní tohoto článku, shrnutím celého žážitku budiž poděkování mým spoluatorům a řídovi Nikolovi. Musím říci, že mi tato nová zkušenost jako autora GP dala něco do budoucna. Přeji si, aby příležitost příště dostali zas druzí a mohli též ukázat, co v nich je. Jak jsem již naznačil, české sudokové GP kolo by byl zřejmě schopen z naší čtveřice vytvořit každý sám, stejně jako jiní čeští šikulové. Což má samo o sobě své výhody, nikdo vám do toho nemluví a celé kolo má jasnější rukopis viz příkladem druhé letošní sudokové kolo GP z anglické dílny. Nevýhody skupinového pojetí přicházejí zejména při lámání chleba, závěry typu: „Tuto úlohu v sadě nepoužijeme“ mohou vést k situacím, že máte skoro na krajíčku, ale přínos, k jakému lze v debatě a tvorbě mezi více autory společnými silami dojít, toto riziko z mého pohledu převáží.
diCarlo (kousek-nebe)
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer
Díky
Děkujeme a snad si každý našel tu svoji úložku, podobně jako Matúš ciferníky. ;-)
Pekné zhrnutie!
Pekné zhrnutie! Kolo bolo výborné, Kropki na čiare boli svetová úloha, fakt!
Ja som sa tiež hecol a vylúštil prvé súťažné ciferníky v živote (predtým som sa ich celé tri dni snažil nabrífovať), ale myslím, že mi stačilo. Ak by tam tých krúžkov bolo viac, aj tak by som zase nemal šancu :)