V termínu 16.8.- 21.8..se koná osmé kolo logického seriálu WPF GP 2024, které připravuje Chorvatsko.
Originální anglický booklet najdete zde.
Přejeme hodně zdaru při luštění.
- 19. 8. 2024 - Gotroch -
Celkem 906 bodů:
1. Password Path (23 bodů): Najděte cestu začínající v levém horním rohu a končící v pravém dolním rohu, spojující vodorovně, svisle či diagonálně sousedící písmena. Cesta se nikde nesmí křížit a každým písmenem tabulky projde přesně jedenkrát. Písmena jimiž cesta prochází opakovaně tvoří zadané heslo (uvedené pod tabulkou).
Malá čísla jsou použita pouze pro zadání odpovědního kódu.
Odpovědní kód: Napište pořadí čísel, tak jak se postupně objevují při průchodu cestou.
Odpovědní kód příkladu: 1463580972.
2. Tents (22 bodů): Umístěte do prázdných polí tabulky stany (do každého pole lze umístit nejvýše jeden stan). Políčka se stany se nesmí vzájemně dotýkat, a to ani diagonálně. Stanů musí být v tabulce stejný počet jako vyznačených stromů. Stany a stromy musí být spojeny do dvojic tak, aby každý strom měl svůj stan v jednom ze stranou sousedících políček. (Stany mohou sousedit rohem nebo i stranou se stromy, se kterými nejsou spojeny.) Čísla na kraji tabulky udávají, kolik je v příslušném řádku/sloupci stanů.
Malá vzdálenější čísla nad tabulkou slouží pouze pro účely odpovědního kódu.
Odpovědní kód: Pro všechny řádky (v pořadí shora dolů) udejte číslo sloupce, v němž se nachází první stan. Pro dvouciferná čísla sloupců použijte pouze poslední cifru; např. použijte 0 pro sloupec 10. Pokud řádek neobsahuje žádný stan, zadejte pouze číslici 0.
Odpovědní kód příkladu: 201025.
3. - 4. Pass the Squares (7, 23 bodů): Nakreslete nekřižující se cestu, která je složena pouze z vodorovných a svislých úseků spojujících středy sousedních políček, každé políčko smí navštívit nejvýše jednou. Cesta začíná v políčku označeném „S“ a končí v políčku označeném „F“. V tabulce jsou vyznačené šedé čtvercové oblasti. Cesta musí projít přesně jedním políčkem každé šedé oblasti (a nesmí projít zbylými třemi políčky).
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek napište jeho obsah zleva doprava. Každé pole označte písmenem: pokud polem prochází smyčka přímo, použijte “I”, pokud se v poli smyčka lomí, použijte “L” a pokud polem smyčka neprochází (nebo v něm začíná či končí), použijte “X”. Pro odpověď můžete použít jakoukoliv trojici různých písmen či číslic.
Odpovědní kód příkladu: LILXLL, XXXXXX.
5. Four Winds (32 bodů): Z každého zadaného čísla nakreslete jednu či více šipek (rovných čar, které jdou pouze vodorovně a svisle a navzájem se nekříží a nepřekrývají, šipka z jednoho políčka s číslem nemůže projít jiným políčkem s číslem). Každé číslo udává, kolik políček je propojeno šipkami z daného čísla, přičemž políčko s číslem se do tohoto počtu nezapočítává. Každé prázdné políčko obsahuje právě jednu část šipky (v tabulce nezbydou volná políčka).
Tečky v políčkách a kroužky pod tabulkou jsou pouze pro účely odpovědi.
Odpovědní kód: Pro každou tečku (zleva doprava, bez ohledu na to v jakém řádku tečka leží) napište příslušné číslo z něhož vychází šipka procházející tímto políčkem s tečkou. Pro dvouciferná čísla použijte pouze poslední cifru, např. použijte 0 pro číslo 10.
Odpovědní kód příkladu: 62224.
6. Elastic Bands (34 bodů): Vyplňte všechny kroužky písmeny tak, aby dvě dané sítě byly identické, tj. pokud jsou dvě písmena spojena linkou v první síti, musí být spojena i v druhé a naopak. Některá písmena již mohou být zadána.
Odpovědní kód: Zadejte všechna písmena z druhé sítě tak, že začnete nejvýše umístěným (označeným šipkou) a pokračujete po směru hodinových ručiček podle tvaru sítě bez ohledu na spojovací čáry. Všechna písmena musí být v odpovědi uvedena.
Odpovědní kód příkladu: EFCADB.
7. - 8. Pentahex Barriers (12, 33 bodů): Rozdělte tabulku na pentahexy tak, aby každá buňka patřila přesně do jednoho pentahexu. Nelze použít více než jeden pentahex stejného tvaru (otočený či zrcadlově převrácený pentahex se bere jako stejný). Některé řádky jsou označeny čísly, která udávají počet hranic mezi dvěma různými pentahexy v daném řádku. Některé hranice již mohou být zakresleny.
Písmena v pentahexech slouží pouze pro účely odpovědi.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava tj. pro každé políčko, ve kterém pentahexu se nachází.
Odpovědní kód příkladu: NNZZY, LPPVZ.
9. - 10. Domino Search (4, 31 bodů): Rozdělte obrazec na dominové kostky, tak aby každá byla použita přesně jedenkrát. Na orientaci číslic nezáleží. V obrazci mohou být prázdná políčka, ty nejsou součástí domina.
Seznam jednotlivých dominových kostek bude pro přehlednost uveden u úlohy.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište všechna číslice z kostek, které v daném řádku leží ve vodorovné poloze, zleva doprava. Pokud v řádku nejsou vodorovné kostky, udejte jen jednu číslici 0.
Odpovědní kód příkladu: 0, 1213.
11. - 12. Minesweeper (Sudoku) (15, 42 bodů): Umístěte do prázdných políček miny, nejvýše jednu do jednotlivého políčka. Čísla v tabulce musí odpovídat počtu všech min v sousedních políčkách (včetně diagonálně sousedících) daného pole s číslem.
Každý řádek, sloupec a každá vyznačená oblast musí obsahovat přesně 3 miny.
Čísla nad tabulkou slouží pouze pro účely odpovědního kódu.
Odpovědní kód: Pro každý řádek v pořadí odshora dolů udejte číslo druhého sloupce zleva, v němž se nachází mina.
Odpovědní kód příkladu: 585572247.
13. - 14. Skyscrapers (Sums) (9, 28 bodů): Do každého políčka vložte jedno z čísel 1 až X (X = počet polí v řádku) tak, aby se čísla v řádcích a sloupcích neopakovala. Čísla představují mrakodrapy různých výšek. Čísla okolo tabulky udávají součet výšek všech viditelných mrakodrapů z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. V úloze už mohou být některá čísla umístěna.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte čísla okolo tabulky.
Odpovědní kód příkladu: 3214, 2341.
15. - 16. Arrow Maze (10, 52 bodů): Umístěte do všech šipek různá čísla. Musí platit, že pokud je v šipce číslo N, tak daná šipka musí ukazovat směrem na číslo N+1.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah (pouze číslice), zleva doprava. Pro dvouciferná čísla udejte pouze poslední číslici (např. pro číslo 10 udejte 0).
Odpovědní kód příkladu: 870, 612.
17. - 18. Poker Grid (36, 56 bodů): Identifikujte pozici 25 karet v tabulce. Všechny karty jsou z běžného 52 kartového balíčku, ze kterého byly odebrány karty 2 až 7. U některých karet může být předem dána jejich hodnota, barva, nebo obojí. Některé řádky, sloupce či hlavní diagonály mohou být označeny jejich pokerovou hodnotou.
Barvy „barev“ (tj. srdcí, kár, pik a křížů) slouží pouze pro estetické účely. Detailní popis pokerových hodnot je dán pouze v Instruction Booklet, soutěžní booklet bude obsahovat pouze názvy a příklady. Zároveň bude uvedena tabulka všech možných karet. Některé karty jsou zvýrazněné šedým lemem a nad tabulkou jsou uvedena čísla, obojí slouží pouze k odpovědním účelům.
Odpovědní kód: Pro každou šedě ohraničenou kartu v tabulce zleva doprava zadejte, ve kterém sloupci se nachází ve výsledném řešení. Pokud se karta v řešení nenachází, zadejte „0“.
Odpovědní kód příkladu: 0541433.
19. - 20. Tractors (17, 90 bodů): Umístěte do tabulky danou flotilu traktorů tak, aby se každá část traktoru vyskytovala přesně v jednom políčku. Každý traktor se skládá z pěti šedých částí („tělo“) a pěti černých částí („kola“). Buňka neobsazená traktorem je „pole“. Traktory lze umístit se zrcadlově prohozenými stranami, ale nesmí se otáčet nebo zrcadlit vrchní část se spodní (tj. „kola“ musí být vždy pod „tělem“). Traktory se nedotýkají, a to ani diagonálně (tj. pokud dvě části traktoru mají společnou hranu nebo roh, náleží ke stejnému traktoru). Obsah některých políček již může být zadán („pole“ je označeno vlnovkami).
Čísla nad tabulkou a vlevo od ní udávají, kolik částí traktoru se v daném řádku/sloupci nachází. Šedá čísla udávají počet částí „těla“, černá čísla „kol“ (včetně již zadaných).
Malá vzdálenější čísla nad tabulkou slouží pouze pro účely odpovědního kódu.
Odpovědní kód: Pro každý řádek shora dolů zadejte první sloupec, ve kterém se vyskytuje „tělo“ traktoru. Pro dvouciferná čísla použijte pouze poslední číslici, např. použijte 0 pro políčko s číslem 10. Pokud v řádku žádná část „těla“ není, použijte „0“.
Odpovědní kód příkladu: 2207130.
21. - 22. Pentomino Islands (15, 42 bodů): Začerněte některá prázdná políčka tak, aby utvořila pentomina. Nezačerněná políčka tvoří jednu ortogonálně spojenou oblast. Každé pentomino lze použít maximálně jednou, otočené či převrácené se bere jako stejného tvaru. Pentomina se nesmí dotýkat, a to ani rohem. Buňky s číslem „3“ musí sousedit stranou se třemi nezačerněnými buňkami, buňky s číslem „4“ musí sousedit stranou se čtyřmi nezačerněnými buňkami. Všechny ostatní nezačerněné buňky musí sousedit s jiným počtem nezačerněných buněk, než je 3 nebo 4. Okolo žádného křížení v mřížce nesmí být 4 nezačerněné buňky (tj. nikde v tabulce se nevyskytuje 2x2 oblast nezačerněných polí). Některé buňky již mohou být začerněné.
Písmena v pentominech slouží pouze pro účely odpovědi.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava tj. pro každé políčko, ve kterém pentominu se nachází. Pokud se políčko nenachází v pentominu, zadejte „O“.
Odpovědní kód příkladu: OOOOONO, OVOUOUO.
23. - 24. Pentahex Islands (15, 43 bodů): Začerněte některá prázdná políčka tak, aby utvořila pentahexy. Nezačerněná políčka tvoří jednu ortogonálně spojenou oblast. Každý pentahex lze použít maximálně jednou, otočený či převrácený se bere jako stejného tvaru. Pentahexy se nesmí dotýkat, a to ani rohem. Buňky s číslem „3“ musí sousedit stranou se třemi nezačerněnými buňkami, buňky s číslem „4“ musí sousedit stranou se čtyřmi nezačerněnými buňkami. Všechny ostatní nezačerněné buňky musí sousedit s jiným počtem nezačerněných buněk, než je 3 nebo 4. Okolo žádné strany v mřížce nesmí být 4 nezačerněné buňky (tj. nikde v tabulce se nevyskytuje 2x2 oblast nezačerněných polí). Některé buňky již mohou být začerněné.
Písmena v pentahexech slouží pouze pro účely odpovědi.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava tj. pro každé políčko, ve kterém pentahexu se nachází. Pokud se políčko nenachází v pentahexu, zadejte „O“.
Odpovědní kód příkladu: OZOOQO, OZOJJ.
25. Kakuro (53 bodů): Do každého prázdného políčka vepište číslice 1-9. Čísla v šedých políčkách udávají součet číslic příslušných "slov" vodorovně nebo svisle. V rámci "slova" se číslice nesmějí opakovat. Je možné, že ne u všech “slov” bude uveden součet.
Zakroužkovaná políčka jsou pouze pro účely odpovědi.
Odpovědní kód: Vepište obsah zakroužkovaných políček, zleva doprava. (Ignorujte, v jakém řádku kroužek leží.)
Odpovědní kód příkladu: 17752.
26. - 27. Easy as (4, 41 bodů): Vepište do tabulky uvedená písmena tak, aby se každé z nich vyskytovalo v každém řádku a každém sloupci právě jednou. Na okrajích tabulky je pak uvedeno, které písmeno je z daného směru vidět jako první. Některá písmena už mohou být v zadání vyplněna. Některá pole mohou být označena křížkem, do těchto polí nesmíte vepsat žádné písmena.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte písmena vně tabulky. Použijte “X” pro prázdná pole.
Odpovědní kód příkladu: CBXXA, BXXAC.
28. - 29. Easy as (Second Letter) (8, 62 bodů): Vepište do tabulky uvedená písmena tak, aby se každé z nich vyskytovalo v každém řádku a každém sloupci právě jednou. Na okrajích tabulky je pak uvedeno, které písmeno je z daného směru vidět jako druhé. Některá písmena už mohou být v zadání vyplněna. Některá pole mohou být označena křížkem, do těchto polí nesmíte vepsat žádné písmena.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte písmena vně tabulky. Použijte “X” pro prázdná pole.
Odpovědní kód příkladu: XCXAB, BXACX.
30. - 31. Easy as (First and Second) (6, 41 bodů): Vepište do tabulky uvedená písmena tak, aby se každé z nich vyskytovalo v každém řádku a každém sloupci právě jednou. Nad tabulkou a vlevo od ní je uvedeno, které písmeno je z daného směru vidět jako druhé. Pod tabulkou a vpravo od ní je uvedeno, které písmeno je z daného směru vidět jako první (pro orientaci jsou v rozích zakresleny malá čísla „2“ a „1“). Některá písmena už mohou být v zadání vyplněna. Některá pole mohou být označena křížkem, do těchto polí nesmíte vepsat žádné písmena.
Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte písmena vně tabulky. Použijte “X” pro prázdná pole.
Odpovědní kód příkladu: XBACD, CDBXA.
Přeložil Karel Štěrba
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer