WPF puzzle GP 2025 - 5. kolo (Francie) - překlad bookletu

V logickém WPF GrandPrix nás čeká letošní páté kolo. Připravil ho Aubin Danzo z Francie. Luštit můžete od pátku 16. do středy 21. května. Toto kolo se počítá do HALAS ligy.

Originální anglický booklet najdete zde.

Přejeme hodně zdaru při luštění!

 

1. Skyscrapers (12 bodů)
Do každého políčka vložte jedno z čísel 1 až X (kde X = počet políček v řádku) tak, aby se každé číslo vyskytovalo právě jednou v každém řádku a každém sloupci. Každé číslo představuje mrakodrap dané výšky. Čísla okolo tabulky udávají, kolik mrakodrapů je viditelných z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. Uvnitř tabulky už mohou být některá čísla umístěna.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte čísla okolo tabulky.

2.–3. Skyscrapers (Big Cells) (8, 50 bodů)
Do každého políčka vložte jedno z čísel 1 až X (kde X = počet políček v řádku) tak, aby se každé číslo vyskytovalo právě jednou v každém řádku a každém sloupci. Každé číslo představuje mrakodrap dané výšky. Čísla okolo tabulky udávají, kolik mrakodrapů je viditelných z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. Uvnitř tabulky už mohou být některá čísla umístěna.

Některá políčka tabulky jsou větší než ostatní a zasahují do více řádků nebo sloupců. (Zároveň ale stále platí, že všechny řádky a sloupce obsahují stejný počet políček.) Některé oblasti tabulky neobsahují žádná čísla – pak jsou vyznačené šedě a neblokují výhled na žádné mrakodrapy.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte čísla okolo tabulky.

4. Anglers (17 bodů)
Zakreslete cesty, které spojují každého rybáře s rybou, kterou chytil. Každé číslo vně tabulky představuje rybáře. Každá cesta vede vodorovně a svisle přes políčka od rybáře k rybě a rybářovo číslo je rovno počtu políček na této cestě (včetně políčka s rybou). Cesty se nesmí navzájem překrývat ani křížit. Každou rybu chytil právě jeden rybář. Ne všechna políčka musí být součástí některé cesty.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "I" pro políčka, kterými prochází cesta rovně, "L" pro políčka, ve kterých se cesta lomí, a "X" pro políčka s rybou nebo políčka, kterými cesta nevede. Můžete použít i jakoukoliv jinou trojici navzájem různých písmen či číslic.

5.–6. Anglers (Extra Fish) (29, 48 bodů)
Zakreslete cesty, které spojují každého rybáře s rybou, kterou chytil. Každé číslo vně tabulky představuje rybáře. Každá cesta vede vodorovně a svisle přes políčka od rybáře k rybě a rybářovo číslo je rovno počtu políček na této cestě (včetně políčka s rybou). Cesty se nesmí navzájem překrývat ani křížit. Každou rybu chytil právě jeden rybář. Ne všechna políčka musí být součástí některé cesty.

Některé ryby v tabulce nechytil žádný rybář. Rybou nesmí procházet cesta.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "I" pro políčka, kterými prochází cesta rovně, "L" pro políčka, ve kterých se cesta lomí, a "X" pro políčka s rybou nebo políčka, kterými cesta nevede. Můžete použít i jakoukoliv jinou trojici navzájem různých písmen či číslic.

7. Slitherlink (41 bodů)
Nakreslete jednu nekřižující se uzavřenou smyčku, která je složena pouze z naznačených úseků mezi tečkami. Čísla uvnitř políček udávají, kolik stran daného políčka je součástí smyčky.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčka uvnitř smyčky a "X" pro políčka vně smyčky. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.

8.–9. Slitherlink (Tetrominoes/Pentominoes) (13, 73 bodů)
Nakreslete několik smyček, které jsou složeny pouze z naznačených úseků mezi tečkami. Dvě smyčky nemohou vést přes stejnou tečku. Čísla uvnitř políček udávají, kolik stran daného políčka je součástí smyčky.

Každá smyčka má tvar tetromina/pentomina. Žádné dvě smyčky nemohou mít stejný tvar, bez ohledu na otáčení nebo převracení.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte písmeno daného tetromina/pentomina pro políčka uvnitř smyčky a "A" pro políčka vně smyček.

10. Parking Lot (23 bodů)
Umístěte do tabulky několik aut. Auta mají tvar obdélníku 1x2 nebo 1x3, navzájem se nepřekrývají a mohou být umístěna vodorovně nebo svisle. Každé auto obsahuje právě jedno zadané číslo a každé zadané číslo leží uvnitř auta. Číslo představuje počet pozic, na které může auto dojet ve směru své dlouhé strany, aniž by se překrývalo s jiným autem (tj. počet prázdných políček ve směru před a za autem).

Odpověď: Zadejte obsah všech políček s tečkou zleva doprava (ignorujte, ve kterém řádku se tečka nachází). Použijte číslo uvnitř auta, ve kterém se políčko nachází, nebo "X" pro políčka, která nejsou součástí žádného auta.

11.–12. Parking Lot (Loop) (15, 38 bodů)
Umístěte do tabulky několik aut. Auta mají tvar obdélníku 1x2 nebo 1x3, navzájem se nepřekrývají a mohou být umístěna vodorovně nebo svisle. Každé auto obsahuje právě jedno zadané číslo a každé zadané číslo leží uvnitř auta. Číslo představuje počet pozic, na které může auto dojet ve směru své dlouhé strany, aniž by se překrývalo s jiným autem (tj. počet prázdných políček ve směru před a za autem).

Kromě toho musí být možné zakreslit jednu nekřížící se smyčku, která vede vodorovně a svisle přes středy všech políček, která nejsou součástí žádného auta (a nevede přes políčka v autech).

Odpověď: Zadejte obsah všech políček s tečkou zleva doprava (ignorujte, ve kterém řádku se tečka nachází). Použijte číslo uvnitř auta, ve kterém se políčko nachází, nebo "X" pro políčka, která nejsou součástí žádného auta.

13. Infection (33 bodů)
Vyplňte některá políčka čísly od 1 do 4. Všechna políčka s čísly musí být propojena stranou. Políčka, která se dotýkají stranou, nesmí obsahovat stejné číslo. Každé číslo představuje počet políček s číslem, která se s ním dotýkají stranou. Některá políčka jsou označena znakem X, v nich se číslo nenachází.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "X" pro políčka bez čísla.

14.–15. Infection (Killer) (11, 91 bodů)
Vyplňte některá políčka čísly od 1 do 4. Všechna políčka s čísly musí být propojena stranou. Políčka, která se dotýkají stranou, nesmí obsahovat stejné číslo. Každé číslo představuje počet políček s číslem, která se s ním dotýkají stranou.

Některé skupiny políček jsou vyznačeny tečkovaným košem, v rohu koše je uveden součet všech čísel v koši. Čísla v koši se mohou opakovat.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "X" pro políčka bez čísla.

16. Tapa (73 bodů)
Začerněte některá prázdná políčka, políčka s čísly nesmí být začerněná. Všechna začerněná políčka budou propojena stranami do jedné spojité plochy. (Tato plocha se sama sebe může dotýkat rohem, tento dotyk ale plochu nepropojuje.) Nikde v tabulce se nesmí vyskytnout začerněná oblast o velikosti 2x2 políčka. 

Zadaná čísla určují délku souvislé řady začerněných políček v "prstenci" osmi políček (méně v případě políček při okraji tabulky) obklopujících příslušné políčko. Pokud je v políčku zadáno více čísel (jejich pořadí nerozhoduje), pak je mezi souvislými řadami okolo tohoto políčko vždy alespoň jedno bílé políčko. Pokud je v políčku číslo 0, žádné ze sousedních políček není začerněné.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Použijte písmeno "X" pro nezačerněná políčka a písmeno "O" pro začerněná políčka. Můžete použít i jinou dvojici navzájem různých znaků.

17.–18. Tapa (Transparent) (17, 91 bodů)
Začerněte některá políčka, na rozdíl od běžné Tapy ale políčka s čísly smí být začerněná. Všechna začerněná políčka budou propojena stranami do jedné spojité plochy. (Tato plocha se sama sebe může dotýkat rohem, tento dotyk ale plochu nepropojuje.) Nikde v tabulce se nesmí vyskytnout začerněná oblast o velikosti 2x2 políčka. 

Zadaná čísla určují délku souvislé řady začerněných políček v oblasti 3x3 obsahující toto políčko a 8 čísel okolo něj (méně v případě políček při okraji tabulky). Pokud je v políčku zadáno více čísel (jejich pořadí nerozhoduje), pak jsou tyto skupiny navzájem oddělené (nedotýkají se stranou). Pokud je v políčku číslo 0, žádné z políček v této oblasti 3x3 není začerněné.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Použijte písmeno "X" pro nezačerněná políčka a písmeno "O" pro začerněná políčka. Můžete použít i jinou dvojici navzájem různých znaků.

19. Slovak Sums (53 bodů)
Umístěte čísla do bílých políček tak, aby se v každém řádku a každém sloupci nacházela právě zadaná sada čísel. Některá políčka mohou zůstat prázdná. V políčku se nemůže nacházet víc než jedno číslo. Čísla v zabarvených políčkách představují součet čísel v stranově sousedících políčkách. Počet koleček v zabarveném políčku udává, v kolika stranově sousedících políčkách se nachází číslo.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "X" pro políčka bez čísla nebo zabarvená políčka.

20.–21. Slovak Sums (Half Liar) (28, 95 bodů)
Umístěte čísla do bílých políček tak, aby se v každém řádku a každém sloupci nacházela právě zadaná sada čísel. Některá políčka mohou zůstat prázdná. V políčku se nemůže nacházet víc než jedno číslo. Čísla v zabarvených políčkách představují součet čísel v stranově sousedících políčkách. Počet koleček v zabarveném políčku udává, v kolika stranově sousedících políčkách se nachází číslo.

Pro každé zabarvené políčko platí, že buď obsahuje správné číslo a nesprávný počet koleček, nebo obsahuje správný počet koleček a nesprávné číslo.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "X" pro políčka bez čísla nebo zabarvená políčka.

22. Five Cells (57 bodů)
Rozdělte tabulku na pentomina (souvislé oblasti o pěti políčkách) tak, aby každé políčko bylo součástí právě jednoho pentomina. Číslo v políčku udává, kolik stran tohoto políčka je zároveň hranou pentomina. (Některá pentomina se mohou v tabulce opakovat nebo se v ní vůbec neobjeví.)

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište zleva doprava pro každé políčko písmeno pentomina, ve kterém se nachází.

23.–24. Five Cells (Pentominous) (12, 141 bodů)
Rozdělte tabulku na pentomina (souvislé oblasti o pěti políčkách) tak, aby každé políčko bylo součástí právě jednoho pentomina. Číslo v políčku udává, kolik stran tohoto políčka je zároveň hranou pentomina. (Některá pentomina se mohou v tabulce opakovat nebo se v ní vůbec neobjeví.)

Pentomina stejného tvaru (bez ohledu na otáčení či převracení) se nemohou vzájemně dotýkat stranou (rohem ale mohou).

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište zleva doprava pro každé políčko písmeno pentomina, ve kterém se nachází.

25. Aqre (113 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby všechna začerněná políčka byla vzájemně propojena stranou. (Je dovoleno, aby se začerněná oblast dotýkala sama sebe rohem, to se ale nepovažuje za propojení.) Žádná sekvence sousedních políček 1x4 nebo 4x1 nesmí být kompletně začerněná ani kompletně nezačerněná. Tabulka je dále rozdělena na regiony. Čísla v regionech značí, kolik políček je v daném regionu začerněno. (Umístění čísla v regionu nemá žádný význam).

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro začerněná políčka a "X" pro nezačerněná políčka. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.

26.–27. Aqre (Loop) (21, 137 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby všechna začerněná políčka byla vzájemně propojena stranou. (Je dovoleno, aby se začerněná oblast dotýkala sama sebe rohem, to se ale nepovažuje za propojení.) Žádná sekvence sousedních políček 1x4 nebo 4x1 nesmí být kompletně začerněná ani kompletně nezačerněná. Tabulka je dále rozdělena na regiony. Čísla v regionech značí, kolik políček je v daném regionu začerněno. (Umístění čísla v regionu nemá žádný význam).

Kromě toho musí být možné zakreslit jednu nekřížící se smyčku, která vede vodorovně a svisle přes středy všech začerněných políček (a nevede přes nezačerněná políčka).

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro začerněná políčka a "X" pro nezačerněná políčka. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.

 

 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer