První kolo logického WPF GP v roce 2025 připravili indičtí autoři. Luštit můžete v termínu od pátku 24. do středy 29. ledna. Toto kolo se počítá do HALAS ligy.
Originální booklet v angličtině najdete zde.
Přejeme hodně zdaru při luštění.
1.-2. Hitori (15, 20 bodů): Začerněte některá políčka v tabulce tak, aby zbylá pole tvořila stranově propojenou plochu. Nesmíte začernit dvě stranově sousedící pole. Ve zbývajících nezačerněných polích musí být v každém řádku a v každém sloupci různá čísla.
Odpověď: Pro každý řádek (shora dolů) uveďte číslo sloupce, ve kterém je druhé začerněné pole zleva. Pro dvojciferná čísla uveďte pouze poslední číslici, tj. např. pokud je odstraněné číslo v 10. sloupci, uveďte 0. Pokud jsou v řádku méně než dvě odstraněná čísla, uveďte 0.
3. Hitori (Aqre) (60 bodů): Začerněte některá políčka v tabulce tak, aby zbylá pole tvořila stranově propojenou plochu. Nesmíte začernit dvě stranově sousedící pole. Ve zbývajících nezačerněných polích musí být v každém řádku a v každém sloupci různá čísla.
Navíc se v tabulce nesmí vyskytnout žádná čtveřice polí v jednom řádku nebo sloupci, která by byla všechna nezačerněná.
Odpověď: Pro každý řádek (shora dolů) uveďte číslo sloupce, ve kterém je druhé začerněné pole zleva. Pro dvojciferná čísla uveďte pouze poslední číslici, tj. např. pokud je odstraněné číslo v 10. sloupci, uveďte 0. Pokud jsou v řádku méně než dvě odstraněná čísla, uveďte 0.
4.-5. Pentominous (30, 20 bodů): Rozdělte tabulku na pentomina (souvislé skupiny pěti polí) tak, aby všechna pole tabulky byla součástí právě jednoho pentomina. Pentomina stejného tvaru (přičemž otočená nebo převrácená pentomina se považují za stejná) se nesmí dotýkat stranami (rohem se ale dotýkat mohou). V tabulce jsou zadaná písmena. Každé pole s písmenem musí být součástí pentomina odpovídajícího tvaru. Pentomino může obsahovat i více než jedno písmeno nebo žádné písmeno. (Pentomina se nemusí v tabulce vyskytovat všechna a některá pentomina se mohou v tabulce opakovat.)
V soutěžní úloze se mohou vyskytovat začerněné oblasti, které nejsou součástí tabulky.
Odpověď: Pro každý vyznačený řádek zadejte pro všechna pole zleva doprava písmeno odpovídající pentominu, jehož je pole součástí.
6. Pentominous (Battleships) (36 bodů): Umístěte do tabulky uvedenou flotilu lodí. Lodě se smí otáčet. Každý dílek lodi zabírá jeno pole tabulky. Lodě se navzájem nedotýkají, a to ani rohem (tj. pokud se dva dílky lodi dotýkají stranou nebo rohem, musí být součástí téže lodi).
V tabulce jsou vepsána písmena, na polích s písmeny se nesmí nacházet loď.
Poté rozdělte pole neobsazená loděmi na pentomina (souvislé skupiny pěti polí) tak, aby všechna pole tabulky byla součástí právě jednoho pentomina. Pentomina stejného tvaru (přičemž otočená nebo převrácená pentomina se považují za stejná) se nesmí dotýkat stranami (rohem se ale dotýkat mohou). Každé pole s písmenem musí být součástí pentomina odpovídajícího tvaru. Pentomino může obsahovat i více než jedno písmeno nebo žádné písmeno. (Pentomina se nemusí v tabulce vyskytovat všechna a některá pentomina se mohou v tabulce opakovat.)
Odpověď: Pro každý vyznačený řádek zadejte pro všechna pole zleva doprava písmeno odpovídající pentominu, jehož je pole součástí, nebo písmeno "B" pro pole obsazená lodí.
7.-8. Balance Loop (27, 66 bodů): Zakreslete uzavřenou smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy polí. Smyčka se nekříží ani neprochází jedním polem více než jednou.
Smyčka prochází všemi poli se symbolem nebo číslem. Pro každé pole nacházející se na smyčce považujte za "rameno" část smyčky od středu tohoto pole do následujícího ohybu smyčky; z každého pole tedy vycházejí dvě ramena. Bílý čtverec označuje pole, ze kterého vycházejí ramena stejné délky. Černý čtverec označuje pole, ze kterého vycházejí ramena různých délek. Číslo udává součet délek obou ramen, která z pole vycházejí. (Délka ramene znamená počet hranic mezi políčky, které rameno protne.)
Odpověď: Pro každý vyznačený řádek vypište obsah všech polí zleva doprava. Zapište "I", pokud polem prochází smyčka rovně, "L" pokud se v poli smyčka lomí, a "X" pokud polem smyčka neprochází. Můžete použít i jinou trojici písmen, pokud se mezi sebou budou lišit.
9. Balance Loop (Star Battle) (71 bodů): Zakreslete uzavřenou smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy polí. Smyčka se nekříží ani neprochází jedním polem více než jednou.
Smyčka prochází všemi poli se symbolem nebo číslem. Pro každé pole nacházející se na smyčce považujte za "rameno" část smyčky od středu tohoto pole do následujícího ohybu smyčky; z každého pole tedy vycházejí dvě ramena. Bílý čtverec označuje pole, ze kterého vycházejí ramena stejné délky. Černý čtverec označuje pole, ze kterého vycházejí ramena různých délek. Číslo udává součet délek obou ramen, která z pole vycházejí. (Délka ramene znamená počet hranic mezi políčky, které rameno protne.)
Poté do některých políček tabulky umístěte hvězdy, do každého políčka nejvýše jednu. Každý řádek a každý sloupec obsahují právě dvě hvězdy. Pole s hvězdami se navzájem nesmějí dotýkat, a to ani rohem.
Smyčka neprochází žádným polem s hvězdou.
Odpověď: Pro každý vyznačený řádek vypište obsah všech polí zleva doprava. Zapište "I", pokud polem prochází smyčka rovně, "S" pokud se v poli smyčka lomí nebo pokud je v poli hvězda, a "X" pokud v poli není ani smyčka, ani hvězda. Můžete použít i jinou trojici písmen, pokud se mezi sebou budou lišit.
10.-11. Pentopia (30, 46 bodů): Začerněte některá políčka tak, aby začerněná políčka tvořila tvary různých pentomin. Každý tvar pentomina je použit maximálně jednou, ale může být otočený nebo překlopený. Dvě pentomina se nesmí vzájemně dotýkat, a to ani rohem. Šipky v políčku vyznačují všechna nejbližší začerněná políčka ve čtyřech základních směrech (doleva, doprava, nahoru, dolů). Pokud je tedy více políček, která mají stejnou nejbližší vzdálenost od políčka s šipkou, v políčku je uvedeno více šipek.
Odpověď: Pro každý vyznačený řádek vypište písmena všech pentomin, která se v tomto řádku nachází, a to zleva doprava. Pokud pentomino zabírá v daném řádku více políček, zapište ho pouze jednou. Pokud se v řádku nenachází žádné pentomino, zapište do odpovědi písmeno „A“.
12. Pentopia (Loop) (110 bodů): Vybarvěte některá políčka tak, aby vytvořila tvary různých pentomin, a do zbylých polí zakrelete uzavřenou nepřekrývající se smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy všech polí, která nejsou součástí některého pentomina.
Některá pole jsou už začerněná, ta nejsou součástí ani pentomina, ani smyčky. Poli se šipkami ale smyčka prochází.
Každý tvar pentomina je použit maximálně jednou, ale může být otočený nebo překlopený. Dvě pentomina se nesmí vzájemně dotýkat, a to ani rohem. Šipky v políčku vyznačují všechna nejbližší vybarvená políčka ve čtyřech základních směrech (doleva, doprava, nahoru, dolů). Pokud je tedy více políček, která mají stejnou nejbližší vzdálenost od políčka s šipkou, v políčku je uvedeno více šipek.
Odpověď: Pro každý vyznačený řádek vepište obsah všech jeho polí, zleva doprava. Zapište "I", pokud polem prochází smyčka rovně, "L" pokud se v poli smyčka lomí, "B" pokud je pole začerněné, a písmeno příslušného pentomina, pokud je pole jeho součástí.
13.-14. Canal View (37, 100 bodů): Začerněte některá políčka, která neobsahují osmiúhelník. Všechna začerněná pole jsou stranově propojedná do jedné oblasti. (Oblast se může dotýkat sama sebe rohem, ale rohovým dotykem není propojena). V tabulce se nesmí objevit čtverec 2x2, který by byl celý začerněný.
Každé číslo v osmiúhelníku značí celkový počet začerněných polí, která jsou propojená v přímé linii svisle nebo vodorovně s očíslovaným polem.
Odpověď: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah zleva doprava. Použijte “O” pro začerněná políčka a “X” pro nezačerněná políčka. Můžete použít i jinou dvojici písmen, pokud se mezi sebou budou lišit.
15. Canal View (Anti-clone) (30 bodů): Začerněte některá políčka, která neobsahují osmiúhelník. Všechna začerněná pole jsou stranově propojedná do jedné oblasti. (Oblast se může dotýkat sama sebe rohem, ale rohovým dotykem není propojena). V tabulce se nesmí objevit čtverec 2x2, který by byl celý začerněný.
Každé číslo v osmiúhelníku značí celkový počet začerněných polí, která jsou propojená v přímé linii svisle nebo vodorovně s očíslovaným polem.
Dvě vyznačené oblasti mají stejný tvar a orientaci. Pokud je buňka v jedné oblasti začerněná, odpovídající buňka v druhé oblasti nesmí být začerněná a naopak.
Odpověď: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah zleva doprava. Použijte “O” pro začerněná políčka a “X” pro nezačerněná políčka. Můžete použít i jinou dvojici písmen, pokud se mezi sebou budou lišit.
16.-17. Skyscrapers (24, 136 bodů) = Mrakodrapy: Do každého políčka napište číslici 1 až X (X je počet políček v řádku) tak, aby se číslice v řádcích a sloupcích neopakovaly. Číslice představují mrakodrapy odpovídající výšky. Čísla okolo tabulky udávají, kolik mrakodrapů je viditelných z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. Některá políčka v tabulce už mohou být vyplněná.
Odpověď: Pro každý označený řádek udejte jeho obsah zleva doprava. Nevypisujte žádné z čísel okolo tabulky.
18. Skyscrapers (With Blanks, Distinct Diagonals) (31 bodů) = Diagonální mrakodrapy s prolukami: Vyplňte tabulku tak, aby v každém řádku, v každém sloupci a na obou hlavních diagonálách byla všechna čísla 1 až X-1 (X je počet políček v řádku) a jedna proluka. Číslice představují mrakodrapy odpovídající výšky. Čísla okolo tabulky udávají, kolik mrakodrapů je viditelných z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. Některá políčka v tabulce už mohou být vyplněná.
Odpověď: Pro každý označený řádek udejte jeho obsah zleva doprava. Proluku označte písmenem "X". Nevypisujte žádné z čísel okolo tabulky.
přeložila Nelly Pelc Vostrá
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer