Poté, co jsem se protrápil předchozím týdnem a těžká Tetromina sobě prostě nedal, tak je dnes "těžká" úloha Duo-doku manuální sprint na pár minut, jen to prostě vyplnit.
To neřeším, ale proč to má průměrnou známku 9, to mi hlava fakt nebere. Máte rozum :-).
Nezapomeňte, že k desítce už je jen jeden krok a vzpomeňte na ty nádherné kousky, které už jsme tu viděli.
Já dávám 5 a tvrdím, že "lehká" Inside je hezčí a hodnotnější úloha, i když nikterak obtížná, nebo snad obtížnější než Duo. Jen jako "lehká" je prostě těžší a hezčí, než ta "těžká" ve své kategorii. Ale ono je obtížné vybrat tento typ (duo), jako nějakou extra mrchu.
Čest práci autora a organizátora, jen jsem se chtěl vykecat.
krtku, diky za postup reseni, po prvnich cifernicich v KP jsem si ho radsi pekne prosla. :))
Nemám problém jednou za čas ukázku udělat. Vzpomínám, že jistou dobu to na FEDu celkem letělo, že ukázky postupů posílali i další hráči. Budiž tento příklad povzbuzením i pro další zájemce — prostě opravdu stačí o radu / nápovědu požádat.
Jak správně podotknul Michal (mtronic), ukončil jsem tu ukázku trochu náhle. Už jsem toho měl přecijen dost a hlavně jsem udělal chybu v úvaze — myslel jsem si, že poslední dopisovaná trojka definitivně rozhoduje o všech číslech ve třetím čtverci. Ale ona to není pravda. Přesto doufám, že alespoň ten styl uvažování u této varianty sudoku se podařilo předat.
Má-li někdo ještě jiný postup / styl řešení, pochlubte se též.
Děkuji, hodně mi to pomohlo, skutečně to pak už šlo "skoro" samo ;-)
Ani jsem nečekal tak podrobnou ukázku postupu.
Vyluštil jsem si pak znovu i lehkou variantu a najednou to bylo mnohem lehčí. Prostě to chtělo značit si všechny zobáčky jakmile byl jasný jejich směr, což jsem napoprvé nedělal.
Podle mě to ještě tak samo nejde; nebo zase něco nevidím, i to je možné.
Jde o negativní podmínku na ciferník 23 - 24 - 33 - 34, kde vím, že na 23 bude buď 1 nebo 2 (podobně jako ve 3. čtverci) a tedy 23 < 24, 23 < 33 a 24 > 34 čili nutně 33 > 34 a 34 je 5 nebo 6, takže 23 = 2, 22 = 1, atd.....
Nevím, zda plně uspokojím dotaz, ale pokusím se něco poradit.
První krok, co dělávám, spočívá v naznačení zobáčků u ciferníků s malým či velkým číslem. Například u té dvojky nevíme, zda bude na ciferníku první nebo druhá, ale určitě za ní budou následovat dvě větší čísla.
Mimořádně zajímavá jsou místa, kde spolu stranou sousedí dva ciferníky stejné barvy. Červený zobáček pod dvojkou totiž "jde v nesprávném směru". Proto na tomto ciferníku bude dvojka první a následují tři větší čísla (viz zelené zobáky). Podobně nám protisměrná zelená šipka určí, jak se čísla točí okolo modrého ciferníku.
Když do políček omezených zobáčky dopíšu vpisky, mám první tři jistá čísla a tři dvojičky.
Vzhledem k černé devítce můžeme napsat červenou jedničku. Z jedničky a devítky pak plynou červené zobáčky. A tady je druhý důležitý trik, který je snadné opomenout. Platí také negativní podmínka. Kde ciferník není, tam se čísla netočí okolo. A kdybychom na místo zeleného zobáčku dali opačný, tak by tam patřil černý ciferník. Proto značím zelené znaménko tak jak je.
Nyní se zaměřuji na pátý sloupec. Ač chybí čtyři čísla, lze o nich mnoho zjistit. Pětka není ve čtvrtém řádku, protože by se levý z bílých ciferníků točil opačně. Také není v pátém řádku, protože to nesedí na černý ciferník.
Až máme pětku na patřičném místě, můžeme doplnit též trojku. Není nahoře stejně jako pětka a není dole, protože levý z bílých ciferníků by již nešlo splnit.
Nahoru se pak nehodí ani jednička, protože pravý bílý ciferník by nešlo doplnit (bez použití trojky).
Nyní trochu zrychlím a doplním několik čísel a řadu dvojiček. Když mám v ciferníku jedničku či devítku, to se pak točí snadno.
V pravém horním čtverci si povšimneme, že před trojku od sousedů již nejde předřadit menší číslo. Plynou z toho červené zobáčky. Jeden z nich je protisměrný, z toho plynou zobáčky modré.
Podotýkám, že fialový zobáček lze též odůvodnit negativní podmínkou.
Červenou pětku umisťujeme jednoduše na jediné možné místo ve čtverci. Dále jsem si uvědomil, že do sady velkých čísel (6,7,8,9) lze přidat již jen jediné. A černý ciferník vpravo tak musí minimálně dvakrát klesnout. Proto červené zobáčky a vpisek 2,6.
Když si uvědomíme, kam (kolem černého ciferníku) bude patři dvojka a jednička, zjistíme, že zůstává jediné místo pro trojku a pak pro čtyřku.
Od dvojky v šestém čtverci můžeme natáhnout dva rudé zobáčky stejně jako na samém začátku výkladu. Komplikovanější je úvaha vedoucí ke druhým dvěma zobáčkům, které začínají na konci třetího řádku. Když se ale zamyslíme, vidíme, že právě v tom políčku bude jednička nebo dvojka a tedy je to oprávněné.
Nyní přichází v plné síle do hry negativní podmínka. Zelené zobáčky v šestém čtverci musí být přesně takto, protože jinak by tam chyběl černý ciferník. Ze zobáčků (a trojek okolo) odvodíme umístění čísla 3 a máme vyhráno, protože důsledky vedou ke kompletaci třetího čtverce.
Dál už to jde samo, co říkáte? ;-)
Ahoj,
tak úlohy určitě luští víc lidí, než kteří jsou tu zaregistrovaní a odesílají řešení. Sám je tisknu a šířím dál, třeba aktuální lodě se líbí, protože jsou jednoduché. Stejně tak i tetromina při vystřihnutí nebyla těžká.
Naopak sudoku s ciferníky mi dalo pořádně zabrat a k řešení jsem se spíš protrápil než je s chutí vyřešil :-) Poradil by mi někdo postupy nebo fígle, které při jejich luštění použít?
Ahoj Caco!
Zdalipak sis tetromina vystříhal a zkusil s nimi šoupat po papíře? Nejen, že ti to pak může vyjít náhodou, ale měl jsem dojem ze svého i Janina řešení, že tam normální logické kroky jsou. Já jsem začínal tím, jak nad Z dostat 4 další kostky.
Uznávám, že pro zkušeného sudokáře je Duodoku rutina. Jen jsem vybíral úlohu typově příbuznou k Petrově malé.
Bodové hodnocení bych moc neřešil, kromě výjimečných hodně originálních kousků si máloco zaslouží tolik bodů. Ale on celkově ten záměr autorské soutěže selhal ve chvíli, kdy 95 procent úloh je od jediného autora. A hráči tak bodují vlastně z donucení.
Víc než hodně bodů bych si přál, aby si naše dlouhodobé úlohy v pondělí vytisklo a přes týden ve volné chvilce s chutí vyřešilo desetkrát tolik lidí. Asi utopie, že?
Krtek
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer