V logickém WPF GrandPrix nás čeká letošní šesté kolo. Připravili ho čeští autoři Ondra Motlíček a Honza Vondruška, kteří jistě ocení zpětnou vazbu. Luštit můžete od pátku 11. do středy 16. července. Toto kolo se už nepočítá do HALAS ligy, ale do GP žebříčku může přinést spoustu cenných bodů.
Originální anglický booklet najdete zde.
Přejeme hodně zdaru při luštění!
1.–2. Double Choco (11, 57 bodů)
Rozdělte tabulku do oblastí podle naznačených linií. Každá oblast musí obsahovat právě jednu skupinu stranově propojených bílých políček a právě jednu skupinu stranově propojených šedých políček. Obě tyto skupiny v jedné oblasti mají navzájem stejný tvar (mohou být otočeny nebo převráceny).
Každé číslo představuje velikost skupiny (nikoli oblasti), v níž se číslo nachází. Oblasti nemusí obsahovat žádné číslo nebo více čísel, i více čísel stejné barvy.
Odpověď: Zadejte velikost skupiny (nikoli oblasti), v níž se nachází jednotlivé tečky zleva doprava. Přitom ignorujte, v jakém řádku se tečka nachází. V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pro skupinu o velikosti 10 použijte "0".
3.–4. Math Path (18, 44 bodů)
Zapište do každého políčka číslo od 1 do X tak, aby všechna byla různá. (X je celkový počet políček.) Pokud se dvě políčka liší o jedna, musí se nacházet v plíčkách, která spolu sousedí stranou nebo rohem. Číslo v levém horním rohu ohraničené oblasti (je-li uvedeno) udává hodnotu jedné ze čtyř základních matematických operací aplikované na všechna čísla v oblasti, přičemž u odčítání nebo dělení se vždy začíná od nejvyššího čísla (např. oblast s čísly 1, 2 a 4 a a operací dělení bude mít zadáno číslo 2÷, protože 4÷2÷1=2.) Operace nemusí být pro oblast uvedená, ale pro každou oblast musí některá operace platit. V tabulce již mohou být některá čísla zadána.
Černá čísla nejsou součástí tabulky, do nich žádná čísla nezapisujte.
U oblasti o velikosti jednoho políčka je zadané číslo vždy rovné číslu v políčku a žádná operace se neuplatní. Takový údaj má pouze estetický význam.
Odpověď: Pro každý zadaný řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. U dvoučíselných čísel zadejte pouze poslední číslici, např. pro 10 zadejte "0".
5.–6. Chocolate Banana (11, 28 bodů)
Rozdělte tabulku do oblastí podle naznačených linií. Každá oblast je buď čokoláda (ve tvaru obdélníku nebo čtverce) nebo banán (ve tvaru, který není obdélník ani čtverec). Žádné dvě čokolády se vzájemně nedotýkají stranou a žádné dva banány se vzájemně nedotýkají stranou. Každé zadané číslo udává velikost oblasti, ve které se nachází. (Oblast může obsahovat více čísel nebo i žádné číslo).
Podbarvení čokolády v řešení je pouze pro lepší zobrazení řešení.
Odpověď: Zadejte velikost oblasti, v níž se nachází jednotlivé tečky zleva doprava. (Přitom ignorujte, v jakém řádku se tečka nachází.) V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pro skupinu o velikosti 10 použijte "0".
7.–8. Chocolate Banana (Split) (28, 52 bodů)
Rozdělte tabulku do oblastí podle naznačených linií. Každá oblast je buď čokoláda (ve tvaru obdélníku nebo čtverce) nebo banán (ve tvaru, který není obdélník ani čtverec). Žádné dvě čokolády se vzájemně nedotýkají stranou a žádné dva banány se vzájemně nedotýkají stranou. Každé zadané číslo udává velikost oblasti, ve které se nachází. (Oblast může obsahovat více čísel nebo i žádné číslo).
V tabulce jsou zakresleny černé kosočtverce, které se vždy dotýkají čtyř buněk. Každá čtveřice buněk okolo kosočtverce musí obsahovat dvě políčka čokolády a dvě políčka banánu.
Odpověď: Zadejte velikost oblasti, v níž se nachází jednotlivé tečky zleva doprava. (Přitom ignorujte, v jakém řádku se tečka nachází.) V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pro skupinu o velikosti 10 použijte "0".
9.–10. Statue Park (27, 115 bodů)
Zabarvěte některá políčka (ostatní nechte bílá) tak, aby tabulka byla rozdělena do nepřekrývajících se oblastí; políčka stejné barvy náleží do stejné oblasti, pokud jsou stranově propojená. Černé oblasti musí utvořit tvar ze zadané sady, tvary lze otáčet nebo převracet. Tvary se nedotýkají stranou, ale mohou se dotýkat rohem. Všechna bílá políčka náleží do jedné oblasti.
Políčko s černým čtverečkem musí být zabarveno, políčko s bílým kroužkem nesmí být zabarveno.
Tučné ohraničení mezi buňkami má pouze estetický účel.
Odpověď: Pro každý zadaný řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. U každého políčka uveďte písmeno odpovídající tvaru, v němž se nachází, nebo "O", pokud je políčko bílé.
11.–12. Star Battle (Black Holes) (13, 43 bodů)
Do některých políček tabulky umístěte hvězdy, do každého políčka nejvýše jednu. Nad tabulkou je uveden určitý počet hvězd – tento počet hvězd se musí vyskytovat v každém řádku, každém sloupci a každé ohraničené oblasti. Políčka s hvězdami se navzájem nedotýkají ani rohem.
Políčka s černým kolečkem (černou dírou) nesmí obsahovat hvězdu.
Odpověď: Pro každý řádek odshora dolů zadejte číslo (uvedené nad tabulkou) prvního sloupce zleva, ve kterém se nachází hvězda. V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pokud se první hvězda nachází ve sloupci 10, zadejte "0".
13.–14. Star Battle (Domino) (15, 68 bodů)
Umístěte hvězdy na některé hrany políček, obě políčka oddělená touto hranou musí ležet ve stejné ohraničené oblasti. Nad tabulkou je uveden určitý počet hvězd – tento počet hvězd se musí vyskytovat v každém řádku, každém sloupci a každé ohraničené oblasti. (Hvězda, která leží na hranici mezi řádky, se počítá do obou řádků; hvězda, která leží na hranici mezi sloupci, se počítá do obou sloupců.) Dvě políčka obsazená různými hvězdami se navzájem nedotýkají ani rohem.
Odpověď: Pro každý řádek odshora dolů zadejte číslo (uvedené nad tabulkou) prvního sloupce zleva, ve kterém se nachází polovina hvězdy. V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pokud se první polovina hvězdy nachází ve sloupci 10, zadejte "0".
15.–16. Yajilin (16, 40 bodů)
Nakreslete uzavřenou smyčku, která se neprotíná, sama sebe se nedotýká a prochází některými bílými políčky. Smyčka musí procházet vodorovně či svisle přes stranově sousedící políčka. Některá políčka zůstanou prázdná (neprojde jimi smyčka), žádná dvě taková políčka spolu nemohou stranově sousedit.
V tabulce se nacházejí šedá políčka, kterými smyčka neprochází. Pokud tato políčka obsahují šipku s číslem, pak toto číslo značí počet prázdných políček, která se nacházejí v tabulce ve směru šipky.
Odpověď: Pro každý řádek odshora dolů zadejte číslo (uvedené nad tabulkou) prvního sloupce zleva, ve kterém se nachází prázdné (nikoli šedé) políčko. V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pokud se první prázdné políčko nachází ve sloupci 10, zadejte "0". Pokud se v řádku nenachází žádné prázdné políčko, zadejte "0".
17.–18. Yajilin (Domino) (8, 66 bodů)
Nakreslete uzavřenou smyčku, která se neprotíná, sama sebe se nedotýká a prochází některými bílými políčky. Smyčka musí procházet vodorovně či svisle přes stranově sousedící políčka. Některá políčka zůstanou prázdná (neprojde jimi smyčka), tato políčka stranově sousedí vždy právě s jedním dalším prázným políčkem a tvoří společně "prázné domino".
V tabulce se nacházejí šedá políčka, kterými smyčka neprochází. Pokud tato políčka obsahují šipku s číslem, pak toto číslo značí počet prázdných domin (nikoli jednotlivých políček), která se nacházejí v tabulce ve směru šipky. (Domino zasahující do dvou řádků se počítá do obou řádků, domino zasahující do dvou sloupců se počítá do obou sloupců.)
Odpověď: Pro každý řádek odshora dolů zadejte číslo (uvedené nad tabulkou) prvního sloupce zleva, ve kterém se nachází prázdné (nikoli šedé) políčko. V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pokud se první prázdné políčko nachází ve sloupci 10, zadejte "0". Pokud se v řádku nenachází žádné prázdné políčko, zadejte "0".
19.–20. Heyawake (15, 166 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby se žádná dvě černá políčka nedotýkala stranou a všechna bílá políčka tvořila jednu souvislou plochu stranově propojených bílých políček. V tabulce jsou vyznačené oblasti, rozdělené tučnými hranicemi. Číslo v oblasti udává počet začerněných polí v této oblasti (políčko s číslem může a nemusí být začerněno). Souvislá řada nezačerněných políček ve stejném řádku nebo sloupci se považuje za slovo. Žádné slovo nepřekračuje více než jednu hranici mezi oblastmi.
Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro bílá políčka a "X" pro černá políčka. Ignorujte čísla a hranice oblastí. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
21.–22. Heyawake (Domino) (16, 79 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby všechna bílá políčka tvořila jednu souvislou plochu stranově propojených bílých políček. Každé začerněné políčko stranově sousedí vždy právě s jedním dalším začerněným políčkem a tvoří spolu domino.
V tabulce jsou vyznačené oblasti, rozdělené tučnými hranicemi. Číslo v oblasti udává počet začerněných polí v této oblasti (políčko s číslem může a nemusí být začerněno). Souvislá řada nezačerněných políček ve stejném řádku nebo sloupci se považuje za slovo. Žádné slovo nepřekračuje více než jednu hranici mezi oblastmi.
Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro bílá políčka a "X" pro černá políčka. Ignorujte čísla a hranice oblastí. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
23.–24. Domino Search (29, 22 bodů)
Rozdělte tabulku na domina. Každé domino z kompletní sady bude použito právně jednou, bez ohledu na orientaci. Prázná políčka nejsou součástí žádného domina.
Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte zleva doprava všechna čísla v dominech ležících vodorovně. Pokud v řádku není žádné vodorovné domino, zadejte číslo "0".
25.–26. Snake (14, 59 bodů)
V tabulce najděte "hada". Had je cesta, která začíná v určitém políčku, prochází přes stranově propojená políčka a končí v určitém políčku. Každé políčko může had navštívit maximálně jednou. Had se sám sebe nedotýká stranou ani rohem. (Tj. pokud se dvě políčka s hadem dotýkají stranou, pak se jedná o dva sousední segmenty hada, a pokud se dvě políčka s hadem dotýkají rohem, je mezi nimi na hadovi právě jeden segment.) Čísla okolo tabulky (jsou-li zadaná) udávají, kolik políček v daném řádku či sloupci je obsazeno hadem.
Křížek označuje políčko, kterým had neprochází. Kosočtverec označuje políčko, kterým had prochází, ale nezačíná v něm ani nekončí. Černý čtvereček se zaoblenými rohy značí políčko, ve kterém had začíná nebo končí. Tyto symboly nemusí být v tabulce vůbec zadány.
Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčka s hadem a "X" pro políčka bez hada. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
27.–28. Snake Domino Search (14, 53 bodů)
Rozdělte část tabulky na domina. Každé domino z kompletní sady bude použito právně jednou, bez ohledu na orientaci. Ne všechna políčka v tabulce budou obsazena dominy.
Všechna políčka obsazená dominy vytvoří v tabulce "hada". Had je cesta, která začíná v určitém políčku, prochází přes stranově propojená políčka a končí v určitém políčku. Každé políčko může had navštívit maximálně jednou. Had se sám sebe nedotýká stranou ani rohem. Tam, kde spolu v hadovi sousedí dvě domina, musí obsahovat v dotýkajících se políčkách navzájem stejné číslice.
Černý čtvereček se zaoblenými rohy (je-li v tabulce zadán) značí políčko, ve kterém had začíná nebo končí.
Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčka s hadem a "X" pro políčka bez hada. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
29.–30. Rail Pool (16, 113 bodů)
Nakreslete uzavřenou smyčku, která se neprotíná, sama sebe se nedotýká a prochází všemi políčky v tabulce. Smyčka musí procházet vodorovně či svisle přes stranově sousedící políčka.
V tabulce jsou vyznačené některé oblasti obsahující v horním rohu sadu čísel. Každý rovný úsek smyčky (od zatáčky k zatáčce), který se alespoň zčásti nachází v oblasti musí mít délku rovnou jednomu z těchto zadaných čísel. Každé zadané číslo musí odpovídat některému rovnému úseku smyčky zasahujícímu do oblasti.
Symbol "?" označuje číslo, jehož hodnotu neznáte, ale jeho hodnota se liší od ostatních zadaných čísel v téže oblasti (včetně ostatních čísel nahrazených otazníky).
Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte jeho obsah zleva doprava. Použijte "I" pro políčka, kterými smyčka prochází rovně a "L" pro políčka, ve kterých se smyčka lomí. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer