Reportáž o průběhu MČR v sudoku

Mistrovství republiky v sudoku - jednotlivci

Den první

Mistrovství republiky začalo jako obvykle klasickým kolem, kde se jako nejrychlejší klasik ukázala Klárka Vytisková, která o minutu porazila duo Kuba Ondroušek a Jan (Šošon) Zvěřina, nikdo další úlohy před limitem nestihal vyluštit.

V druhém kole, kdy se jednalo o známé varianty, překvapivě nikdo před limitem neodevzdal a nejlépe toto kolo zvládl Matúš Demiger.

3. kolem byl sprint, který byl letos postavený jinak než obvykle a bojovalo se o extra body pro 5 nejrychlejších, přičemž Šošon odevzdával ještě rychleji, než jsem očekával, Kuba si s přehledem pohlídal druhé místo a o 3. -5. místo proběhl napínavý souboj, když 5 luštitelů odevzdalo během 1 minuty, bohužel jeden z nich s lehkou chybou.

1. den byl zakončený prvním ze tří speciálních kolInside/outside, které zvládl jednoznačně nejlépe Jan (Krtek) Novotný.

Den druhý

Druhý den začal tak jak první skončil, vítězstvím Krtka na mém speciálním kole, tentokrát na – se zadáním/bez zadání.

Závěrečné kolo – moje varianty/klasické varianty nejvíce sedlo Šošonovi, který tak na poslední chvíli zlepšil svoji pozici do playoff alespoň na 5. místo, naopak Krtkovi kolo vůbec nesedlo a jen taktak, že udržel 3. pozici do playoff (o 4 body před Janou Novotnou).

V semifinále nenechal nikoho na pochybách Šošon a s přehledem si došel pro postup do finále. Za ním skončili Jakub Hrazdira a Klára Vytisková. Janě Novotné vůbec nesedla semifinálová úloha „Kde je X? a propadla až na samý závěr semifinalistů.

Ve finále Kuba navyšoval náskok na všechny pronásledovatele a s rezervou si dokráčel pro titul mistra republiky. Souboj o další místa byl napínavý, nakonec jenom vteřinky rozhodly o druhém místě Šošona a třetím místě Krtka. Čtvrtý skončil Matúš. Finále bohužel ovlivnila chyba ve vytisknutém řešení, které ještě protáhlo průběh playoff.

 

Mistrovství republiky v sudoku – týmy

První kolo týmů byla úloha – Slož si samuraje, kde jsem trochu přecenil obtížnost jedné z úloh, takže bohužel žádný tým nestihl složit celého samuraje před limitem. Nejlepší týmy byli D1 Express a Zase mistři, jímž chybělo vyluštit 2 úlohy.

Druhé týmové (sprintové) kolo bylo bohužel ovlivněno chybnou úlohou a nesprávně formulovaným zadáním (chyběla věta o všech zadaných šipkách) jiné úlohy. U těchto úloh byly uznávany všechny protesty ve prospěch luštitele, u špatně formulované úlohy, se braly správně vyřešené úlohy, které splňovaly zadání. U vadné úlohy byly uznány jak úlohy, ve kterých byla úloha označena vadnou, tak vyřešené úlohy, bez poukázání na vadu. (Všechny vyřešené byly vyřešeny autorsky). Nejlépe se s nástrahami i chybami vypořádali týmy D1 Express a Greater than Quadro, kteří vyluštili všechny úlohy.

Třetí týmové kolo – Blackbox již nijak nepromluvilo do účastníku playoff a všechny týmy si podržely svoje pozice. Toto kolo stihli kompletně vyluštit 2 týmy – D1 Express a Greater than Quadro.

Týmové playoff překvapivě pro většinu účastníku skončilo již na základních tabulkách, kdy na finálovou prošli nejvýše 2 členové jednoho týmu. Je možné, že toto bylo způsobeno i nedostatečným zdůrazněním, že u základních úloh je nápověda v jakém pořadí úlohu luštit. Očekával jsem souboje na finálových úlohách, ke kterým bohužel nedošlo. Vítězem playoff se tedy stal tým, jenž vyluštil „jen“ 25 čtverců a vylepšil tak 3. místo ze základní části – Motýle, druhé místo udržel tým Greater than Quadro a až s bronzem se musel spokojit tým D1 Express.

 

Obecně bych prohlásil, že mistrovství mělo víc much než obvykle, kde se jednoznačně projevilo to, že s organizací takových věcí zkušenosti nemám, zkrácený čas na přípravu taky určitě nepomohl. Velké díky patří diCarlovi, který se obětoval a celý víkend pomáhal v zázemí, aby to aspoň jakžtakž proběhlo. Díky patří i všem ostatním co pomáhali opravovat, chystat ceny apod. Myslím, že ať už příští rok se toho bude chtít ujmout kdokoliv, měl by o tom uvažovat co nejdřív, není to úplná procházka růžovým sadem. Doufám, že se aspoň úlohy líbily a každý si dokázal zaluštit.

Ještě pár zajímavostí na závěr: Nejčastěji vyluštěnou úlohou byla v juniorských kolech úloha antidiagonála (38 luštitelů). Tatáž úloha to byla rovněž v mojich speciálech (27 luštitelů). Nejméně často vyluštěná úloha Inside mrakodrapy (1 luštitel – Jan Novotný). Celkem bylo v jednotlivcích použito 64 variant + klasické sudoku, každá z úloh byla vyluštěna alespoň jednou, platí pro jednotlivce i týmy, za což jsem rád, že i v kolech kde si každý mohl úlohy volit, si každou z úloh někdo našel.

 Petr Lichý

Jen upřesním, že Kuba pouze

Jen upřesním, že Kuba pouze podával protest za tým. Byla to týmová úloha a řešil ji jeden z Honzů už nevím který, ale vím. že druhý se bavil u vzdáleností k 9 :)
Souhlasím s tím co jsi Roberte vymyslel doma. Většinou se sice hráči trefí do řešení autora, ale libovolné jiné u vadné úlohy mi přijde stejně správné jako to autorské. Problém vzniká u autora/testerů. Mohlo by pomoct sepsání toho, co by měl tester úloh udělat a případně jak?

Poznámka rozhodčího - vadné úlohy

Omlouvám se, že jsem nestihl sepsat zprávu rozhodčího. Nicméně, byl jsem přímo dotázán, jak to bylo s Kubovým protestem a jestli z toho neplyne něco do budoucna, tak aspoň reakce na tento dotaz.

Kuba řešil vadnou úlohu (tuším, že ciferníky), jejíž vadou bylo to, že nebyla vyznačena všechna místa s danou podmínkou, ačkoliv podle zadání měla být. Kuba splnil všechny vyznačené podmínky a už nekontroloval (proč taky), zda úloha náhodou není vadná. Po konzultaci s dalšími hráči a pořadatelem jsem dospěl k závěru, že Kuba neudělal nic špatně a není důvod ho trestat nepřidělením bodů.

Doma jsem pak nad tím ještě přemýšlel a dospěl jsem k závěru, že pokud je úloha vadná (nemá řešení či jich má více), pak by jakákoliv kompletně vyplněná tabulka měla být uznána za správnou a měly by se přidělit body. Hráč použil nějaký logický postup (pozitivní podmínky, negativní podmínky, jednoznačnost), dospěl k řešení a nemělo by být jeho povinností kontrolovat správnost podmínek, které k řešení nepotřeboval.

A mimochodem, je to taky apel na testery - nestačí úlohu vyluštit a změřit čas, chtělo by to taky ověřit, jestli úloha není vadná.

zobáci

Tak nezklamu a přidávám se ke skupině "GT nee" i k podskupině ...dokonce ani nikde jinde.

Houpačka

Honzo, nechceš toto nahrať aj ako rapovú skladbu? :)

Ináč, až teraz som si uvedomil, že Kuba ako víťaz základnej časti nepotreboval vyhrať žiadne kolo. Stalo sa už niečo také?

Tiež by som asi uvítal možnosť hrať (minimálne tímové) play-off do momentu, kým ho nezvládne aspoň jeden tím/človek. Tu však hral významnú rolu aj časový sklz, takže ani tak by to nebolo ideálne riešenie.

Vo finále sme určite mali kopu šťastia, ale aspoň sa ukázalo, že cielený večerný tréning mal zmysel. A keby som včas pochopil zadanie Lišákových ciferníkov, možno by sme traja pri záverečnej úlohe niečo urvali. Že to bolo zaslúžené, to si úplne nemyslím, ale rozhodne sme z toho mali radosť a asi aj väčšiu ako vlani :)

MČRS očima hráče: Houpačka

Nahoru, dolů, ode zdi kde zdi. Soutěž jednotlivců: úleva, že teprve podruhé v aktuální pětiletce mohu soutěžit a netrápit se organizačními starostmi; vědomí, že to druhé není tak úplně pravda. Sobota dopoledne: obvyklý zápas s klasikou, bohužel i s alternativami, chyby, jako často i na MS – výsledkový odraz jedině ode dna; radost z dobře zvládnutého sprintového kola, včetně strategického odevzdání na bonus za pořadí. Vložená logika: radost z dobře zvládnutého sprintového kola, pěkné úlohy v kole druhém; nedobrá koncovka, poslední minuty bodově naprázdno, rozpaky nad výsledkovou listinou. Variantní kola: krásné úlohy, které mi jdou dobře od ruky, až nečekaně suverénní vítězství v kolech 4 a 5; průser v kole 6, každá tabulka vychutnávaná dvakrát, jednopolíčková chyba v nejbodovanější zahrané, propad na samotnou hranu přímého postupu do finále. Týmová soutěž: těšení se z příjemného týmu; nervozita favoritů; první kolo, kde se v  principu dobře doplňujeme; marnost, když ani síla týmu, ani hrubá síla k vyřešení nestačí; druhé kolo, kde jsme si hladce rozebrali varianty a těšili se, jak to rozbalíme; zmar, když dvojice vadných úloh odvane šance na časový bonus, setře rozdíly mezi týmy a zanechá pachuť i přes večeři; třetí ranní kolo, kde se krásně doplňujeme a střídáme a úlohy ubývají, chybka v úvaze, která způsobila delší hru klasiky a nudu pro variantní stůl ani tolik nebolí; kalich hořkosti v playoff, kde komplikovaný systém zavání průšvihem, na rozdělení variant záleží zanedbatelně, spíše na hrubé síle a naladění na neortodoxní myšlení autora, nedokonalé pokyny zazdí zbytek a z celého týmového playoff je fraška, kdy v limitu není hotov nikdo, ale bez limitu bychom tam seděli ještě dnes, záložní počítání čtverců rozhodne o medailích, snad i trochu zaslouženě; naštěstí nejde o život, a tak vlastně o nic. Playoff jednotlivců: zrádné semifinále, z řetězu utržený šošon, dozvuky sobotního vadného zadání vzdáleností k devítce, hlavně že jsem tam nemusel trpět já; první finálová úloha, kde asi pomaleji píšu nebo co; třetí finálová úloha nejméně klasická, kde jsem foukl aspoň Matúšovi; radost z medaile. Krtek

MČR

Ahoj,
připojuji svůj kritický komentář. ;-) Můj pohled je trochu ovlivněn, že jsem neviděl a nevnímal, co se vše na hracím poli v základní části a finále dělo. Dostalo se mi dokonce pozornosti v komentářích, což může člověka potěšit, ale na druhou stranu z pozice bafuňáře, nebyla to tak trochu moje povinnost, abych se na MČR podílel z druhé strany?

Za organizační stránku, ze strany HALASu, je pravda, že jsme nezajistili dostatečný počet lidí, kteří by měli čas opečovávat tak velkou akci, naši největší, v době před a během samotného šampionátu. Chtěl bych ale ještě jednou poděkovat všem hráčům, kteří s akcí pomohli k zajištění sálu, občerstvení, obědů, večerního posezení, pořízení cen a opravování při turnaji samotném. V tomto pohledu to byla i vaše zásluha a já jsem rád, kolik lidí přispělo svou špetkou do mlýna. A pak, že v Brně nejsou lidi, kteří by pomohli s organizací. I když osoba, která by řídila celou organizaci, chyběla.

V zázemí pracoval Lišák Petr :-), coby autor, pak já a v pauzách dobré duše z řad hráčů. Výčet činností, který leží na jednom člověku vyjmenovaný Matúšem, je opravdu na bedrech zejména autora a funguje to na většině či možná všech našich turnajích. Pokud autorsky turnaj zajišťuje více lidí, rozprostře se tvorba, testování, sazba i řízení turnaje na lidí více vč. dalších lidí z řad organizátorů. Lišák jako autor připravoval turnaje dříve, z pozice organizátorské to byla zkušenost nová a šup hned MČR. Po stránce tvorby úloh mu musím vzdát hold, i když některé kousky nejsou mým šálkem kávy, pro mě osobně je to jiný styl, který autorům a doufám, že i hráčům, může přinést červstvý vítr pro celé naše dění. Přeji si, aby mělo více autorů odvahu něco podobného stvořit, i když pro začátek to nemusí být MČR. ;-) Naše turnaje by byly ještě zajímavější, toť můj názor.

A teď mínusy, na turnaj z pozice autora se Lišák plně nepřipravil. Nestihl připravit archy s řešeními, tabulky pro zadávání výsledků po opravování a jiné drobné věci. Každý, kdo turnaj někdy připravoval, ví, že se během soutěže můžou vyskytnout věci další, které je nutno řešit, a pokud je ještě navíc nutné připravit primární věci pro chod turnaje, může vzniknout problém, potažmo časový skluz. Petr to vysvětloval, nedělejme z toho vědu, ale hlavně se poučme. I mezi zkušenými autory jsou tací, kteří dodělávají zadání turnajů přes noc před turnajem, což přidává na dobrodružnosti celé věci z pohleda autora, ale bohužel se zvyšuje šance, že někde v zadání bude chybět číslo či slovo, nemusí být čas si připravit, co vše chci hráčům říci atd. a může nastat problém při soutěžení samotném.

Netradiční velikost buněk, použité fonty a další věci jsme myslím nikdy neřešili, většinou jsou na libovůli autora. Hráči to mají všichni stejné, i když ne každý se s tím stejně dobře vyrovná. Vidět dopředu, jak bude tabulka a čísla vypadat, by určitě pomohlo.

Co se řešilo při MČR mi komentovat nepřísluší, nebyl jsem na place u toho. K problémům při playoff, vč. všech za poslední rok na našem území, nabývám dojmu, že úlohy pro playoff vytvářejí autoři nakonec. Proč? Ano, neluští je 50 lidí, jen 5, ale většinou jde o vrchol turnaje. Pokud vyberu úlohy, které jsem dělal dávno před turnajem, třeba je odeberu ze sady úloh pro základní část, většinou tyto úlohy dál prošly pod rukama více lidem, mám jistotu, že je s nimi vše v pořádku. Já tedy sám úlohy pro playoff nikdy nedělal (když nepočítám světový rekord), asi se mi to lehce mluví.

A na závěr připojuji statistická perličku. Lišák udělal letos pro základní část jednotlivců celkem 84 úloh sudoku velikosti 9x9 polí. Pro MČR je to rekord, úloh bylo opravdu dost. Počet úloh v letech 2016-2018 se na MČR pohyboval mezi 75-85 % letošního množství (dáno počtem polí v tabulkách počítáno baj voko). Byl jsem letos účastníkem slovenského mistrovství, kde základní část byla počtem úloh na 25 % českého mistrovství, online dostupné německé mistrovství 2019 na 50 %, polské mistrovství 2019 na 67%. Co tím chci říci? Co se týče nejen množství, ale i druhového zastoupení variant, MČR v sudoku je po MS jedním z nejhodnotnějších turnajů v sudoku na světě. Napadá někoho ze světem protřelých jiný živý turnaj s podobným nášupem k luštění? A my ho máme doma.

Zaslouží si větší péči, lepší organizační zázemí, propagaci mimo naši sociální bublinu i účast lidí, kteří jsou u nás se sudoku spjati a můžou jeho rozvoji přispět. My to dokážeme, ne?

Za letošní lišácké MČR v sudoku děkuji.

diCarlo (kousek-nebe)

... dokonce ani nikde jinde,

... dokonce ani nikde jinde, nikdy, fuj a vůbec (maximálně v kombinaci jako pár pomocných zobáků - čímž zmiňuji dalšího očekávaného člena skupiny, Madlu, která tomu ten název "Zobáci" dala)

MČR

Ahoj,

odpovím na věci, za které jsem zodpovědný sám co se týče velikost úloh, čísel zarovnání, tak myslím že žádný dokument s tím jak mají jednotlivé úlohy vypadat neexistuje, váš excel si myslím že někde šel mailem a mám ho, nicméně tím jak každý autor tvoří úlohy úplně jiným systemém, tak člověk neví jak přesně to udělat, já jsem to všechno dělal v docu a v malování, takže zvětšení věcí by problém nebyl, nedostatek času určitě taky sehrál roli. Co se týče bodů u úloh, tak to mi nějak v tom stresu abych řekl pravdu vůbec nedošlo.

Co se týče zadání strávil jsem 4 hodiny vytvářením onoho dokumentu se zadáními úloh,
v případě nejasností se dalo zeptat ve fóru anebo mi napsat. V původním plánu byl celý booklet ale na to prostě čas už nebyl. Nejsem schopný tam vidět všechny věci, které jsou nepochopitelné.

MČR

A ešte jedna drobnosť... Zakladám platformu "GT vo finále nechceme" a som otvorený prijímaniu nových členov...

MČR

Ahoj, Anonyme, vďaka za majstrovstvá, aj za reportáž. Hoci z tvojho textu cítiť sklamanie, myslím, že to až také zlé nebolo. Pravdou je, že tých drobností bolo tak veľa, až sa to postupne nabaľovalo a mnohí mohli zo súťaže odchádzať namrzení.

Definitívne sa potvrdilo, že majstrovstvá (vlastne hocijaký turnaj) nesmú visieť na jednom človeku, ktorý nemá šancu ustriehnuť všetko - od tvorby úloh, cez ich bodovanie, sadzbu, písanie zadaní až po samotné organizovanie a opravovanie na mieste. Neviem, čo tomu predchádzalo a prečo sa na personálne limity neprišlo už pred súťažou, ale za seba vravím, že ak by som o tom vedel s nejakým predstihom, som ochotný raz za čas MČR vynechať a pomôcť s organizáciou. Pred DiCarlom skladám klobúk, bez jeho obety by sme možno čakali doteraz :)

Viac ako chyby v úlohách (ktoré vždy boli a budú) ma v Brne štvali systémové veci. Verím tomu, že veľkosti mriežok, font, zarovnanie písma, číslovanie úloh, bodovanie pri úlohách, sú v pravidlách nejako opísané a neostane to iba na svojvôli autora. My sme pred MS 2016 vytvorili dokument so šablónami, s pomocou ktorého sa dá nakresliť väčšina druhov sudoku aj v obyčajnom exceli. Nepomohlo by niečo také aj Halasu? Alebo už nejaký systém existuje a teraz sa len nestíhalo?

Ďalšia vec, čo ma mrzela, boli nedotiahnuté zadania úloh. Myslím, že je to dobrý dôvod konečne sa pustiť do spoločnej česko-slovenskej databázy zadaní, aby sme toho zjednotili čo najviac. Viacerým som už o tom rozprával, dúfam, že sa k tomu v lete už naozaj dostanem :)

Úlohy boli inak pekné, nové nápady super (okrem Mojich ciferníkov, pche), dokonca som si istý, že sa viaceré uchytia. Páčili sa mi aj tímové kolá, hlavne finále mohlo byť parádne, keby naň ostalo viac času.

Na záver už len jedna otázka... prečo tímovú súťaž vlastne nerobí iný autor ako súťaž jednotlivcov?

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer