WPF GP 2017: turecká logika (neoficiální kolo): překlad bookletu

Ve dnech 14.-17.7. se koná další kolo logického WPF GP. Tento díl soutěže připravují turečtí autoři, ale pravděpodobně z důvodu nedodání dostatečného počtu úloh bude toto kolo pouze neoficiální a bude obsahovat pouze jedinou sadu úloh. Výsledky se nezapočítávají do celkového pořadí. Nicméně zaluštit si můžete i tak, originální booklet k soutěži naleznete zde.

- 11. 7. 2017 - Gotroch -

 

Poznámka: Toto kolo je pouze neoficiální, nepočítá se do celkových výsledků.

1.-2. Easy as… (8, 48 bodů): Zapište do tabulky uvedená písmena tak, aby se každé z nich vyskytovalo v každém řádku a každém sloupci právě jednou. Na okrajích tabulky je pak uvedeno, které písmeno je z daného směru vidět jako první.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte písmena vně tabulky. Použijte “X” pro prázdná pole. (Odpovědní kód příkladu: CBXXA, BXXAC)

3. Shikaku (14 bodů): Rozdělte mřížku podél vyznačených čar na obdélníkové či čtvercové oblasti. Každé pole mřížky musí náležet do přesně jedné oblasti. Každá oblast musí obsahovat přesně jedno číslo, toto číslo udává počet polí dané oblasti.

Tečky v políčkách jsou pouze pro účely odpovědi.

Odpovědní kód: Pro každou tečku (zleva doprava, bez ohledu na to v jakém řádku tečka leží) napište číslo oblasti ve které políčko s tečkou leží. Pro dvouciferná čísla použijte pouze poslední cifru, např. použijte 0 pro oblast s číslem 10. (Odpovědní kód příkladu: 086627)

4. Masyu (16 bodů): Nakreslete uzavřenou nepřekrývající se smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy políček. Smyčka nemusí procházet všemi políčky tabulky, ale musí procházet přes všechny kroužky. Přes bílý kroužek prochází čára rovně a alespoň v jednom sousedícím políčku se zlomí do pravého úhlu. V černém kroužku se čára zlomí do pravého úhlu a v obou směrech pokračuje rovně ještě alespoň jedno políčko.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek napište jeho obsah zleva doprava. Každé pole označte písmenem: pokud polem prochází smyčka přímo, použijte “I”, pokud se v poli smyčka lomí, použijte “L” a pokud polem smyčka neprochází, použijte “X”. (Odpovědní kód příkladu: LLXXX, LIILX)

5. Hledání min (29 bodů): Do některých prázdných polí tabulky umístěte miny (nejvýše jednu minu do jednoho políčka) tak, aby čísla v tabulce odpovídala počtu min v sousedních políčkách (včetně diagonálních).

Celkový počet min, které je třeba umístit, nebude zadán.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Použijte “O” pro pole obsahující minu a “X” pro ostatní políčka. (Odpovědní kód příkladu: XXOO, XOXX)

6. Star Battle (31 bodů): Umístěte do tabulky hvězdy tak, aby byly v každém řádku, sloupci i oblasti právě dvě hvězdy. Hvězdy mají velikost jednoho políčka a nesmí se navzájem dotýkat, ani diagonálně.

Čísla nad tabulkou slouží pouze  pro účely odpovědního kódu.

Odpovědní kód: Pro všechny řádky (v pořadí shora dolů) udejte číslo sloupce, v němž se nachází první hvězda. Pro dvojciferná čísla sloupců udejte pouze poslední číslici, tj. např. pro sloupec 10 udejte 0. (Odpovědní kód příkladu: 261627135)

7. Písmenkové Hitori (29 bodů): Začerněte některá políčka tak, aby se v žádném řádku a žádném sloupci neopakovala stejná písmena. Černá políčka nesmí sousedit stranou (rohem mohou). Navíc zbýající volná bílá plocha musí být souvislá, tedy z každého bílého políčka je možné přejít na kterékoliv jiné bile políčko vhodnou sekvencí vodorovných a svislých kroků.

Odpovědní kód: Pro každý sloupec (zleva doprava) uveďte délku nejdelšího úseku bílých políček za sebou v daném sloupci. Pro dvojciferná čísla úseků udejte pouze poslední číslici, tj. např. pro úsek délky 10 udejte 0. (Odpovědní kód příkladu: 425323)

8.-10. Slitherlink (Ploty) (20, 74, 92 bodů): Nakreslete nekřižující se uzavřenou smyčku, která je složena pouze z rovných úseků  mezi tečkami. Čísla uvnitř políček udávájí, kolik stran daného políčka je součástí smyčky. Smyčku lze kreslit pouze podél tečkovaných čar.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vypište délky (počet políček) jednotlivých segmentů políček ležících uvnitř smyčky, zleva doprava. Pro dvouciferná čísla použijte pouze poslední cifru; např. použijte 0 pro segment délky 10. Pokud řádek neobsahuje žádná políčka uvnitř smyčky, zadejte pouze číslici 0. (Odpovědní kód příkladu: 2,11)

11.-12. Yajilin (42, 45 bodů): Začerněte některá z bílých polí, a pak nakreslete uzavřenou smyčku, která se neprotíná, sama sebe se nedotýká a prochází všemi zbývajícími bílými poli. Smyčka musí procházet přes stranově sousedící pole. Černá pole se nemohou navzájem dotýkat stranou. Šedá pole nemohou být součástí smyčky. Pokud tato pole obsahují šipku s číslem, pak toto číslo značí počet černých polí, která se nacházejí v obrazci ve směru šipky.

Čísla nad tabulkou slouží pouze pro účely odpovědního kódu.

Odpovědní kód: Pro každý řádek udejte číslo prvního sloupce, v němž je v daném řádku černé políčko (pozor, opravdu první černé políčko, šedá políčka se nepočítají!). Pro dvouciferná čísla sloupců udejte pouze poslední číslici (např. pro sloupec 10 udejte 0). Je-li řádek prázdný, udejte 0.  (Odpovědní kód příkladu: 035353)

13. Crack It On (53 bodů): Do každého regionu tabulky umístěte jedno písmeno tak, aby se v každém sloupci (shora dolů) a v každém  řádku (zleva doprava) dalo přečíst jedno slovo z uvedeného seznamu. Každé slovo je použito nejvýše 1x. Některé regiony mohou zasahovat do více řádků/sloupců.

Úloha může obsahovat více tabulek pro něž platí jeden společný seznam slov, je na řešiteli zjistit do které tabulky každé slovo patří. Některá slova ze seznamu nejsou v tabulce použita.

Odpovědní kód: Napište nepoužitá slova, v abecedním pořadí.  (Odpovědní kód příkladu: LAMPS, OSTER)

14. Tykadla (79 bodů): Z každého zadaného čísla nakreslete jednu či více šipek (rovných čar, které se navzájem se nekříží a nepřekrývají, šipka z jednoho políčka s číslem nemůže projít jiným políčkem s číslem). Každé číslo udává, kolik políček je propojeno šipkami z daného čísla, přičemž políčko s číslem se do tohoto počtu nezapočítává. Každé prázdné políčko obsahuje právě jednu část šipky (v tabulce nezbydou volná políčka).

Tečky v políčkách a kroužky pod tabulkou jsou pouze pro účely odpovědi.

Odpovědní kód: Pro každou tečku (zleva doprava, bez ohledu na to v jakém řádku tečka leží) napište příslušné číslo z něhož vychází šipka procházející tímto políčkem s tečkou. Pro dvouciferná čísla použijte pouze poslední cifru, např. použijte 0 číslo 10. (Odpovědní kód příkladu: 62224)

15. Skyscrapers (Mrakodrapy) (86 bodů): Do každého políčka vložte jedno z čísel 1 až X (X = počet polí v řádku) tak, aby se čísla v řádcích a sloupcích neopakovala. Čísla představují mrakodrapy různých výšek. Čísla okolo tabulky udávají, kolik mrakodrapů je viditelných z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. V úloze už mohou být některá čísla umístěna.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte čísla okolo tabulky. (Odpovědní kód příkladu: 45312, 23541)

16. Kakuro (96 bodů): Do každého prázdného políčka vepište číslice 1-9. Čísla v šedých políčkách udávají součet číslic příslušných "slov" vodorovně nebo svisle. V rámci "slova" se číslice nesmějí opakovat. Ne u všech “slov” bude uveden součet.

Tečky v políčkách a kroužky pod tabulkou jsou pouze pro účely odpovědi.

Odpovědní kód: Pro každou tečku (zleva doprava, bez ohledu na to v jakém řádku tečka leží) napište příslušné číslo. (Odpovědní kód příkladu: 17752)

17. Nurikabe (95 bodů): Začerněte některá políčka tak, aby byl obrazec rozdělen na oblasti; políčka stejné barvy jsou považována za součást jedné oblasti, jestliže spolu sousedí stranou. Každé číslo musí být součástí bílé oblasti složené z tolika políček, kolik udává toto číslo. Každá bílá oblast obsahuje právě jedno číslo. Všechna černá pole patří do jedné stejné oblasti. V tabulce se nesmí objevit čtverec 2x2, který by byl celý začerněný.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek udejte délky (počty políček) černých segmentů zleva doprava. Pokud v označeném řádku nejsou žádná černá pole, je odpovědní kód číslice 0. Pro dvouciferná čísla použijte pouze poslední cifru, např. použijte 0 pro segment délky 10 (Odpovědní kód příkladu: 5, 31, 111).

přeložil Jakub Hrazdira

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer