WPF GP 2016: holandská logika: překlad bookletu

Ve dnech 8 až 11. 7. 2016 se koná již sedmé kolo logického WPF Grand Prix. Autorem úloh tohoto holandského kola je jediný člověk - zkušený Bram de Laat. Můžete se těšit na řadu zajímavých úloh a vysoký celkový bodový součet u Competitive části napovídá, že tentokrát bude výzvou zdolat všechny úlohy v časovém limitu. Booklet s příklady úloh si můžete stáhnout na stránkách soutěže.

- 7. 7. 2016 - Gotroch -

 

Poznámka: V tomto kole je povoleno použít nůžky, mohou být užitečné v Casual sekci. Strany 5 a 6 Casual sekce budou orientované na šířku a zahrnují jednu úlohu.

Casual sekce (celkem 567 bodů):

1.-5. Vyplň prázdné místo (18, 10, 10, 44, 33 bodů): Nahraďte symbol otazníku “?” tak, aby zadání dávalo logický smysl.

Poznámka: První čtyři úlohy mohou vyžadovat znalosti angličtiny a/nebo všeobecných znalostí.

Odpovědní kód: Co nahrazuje symbol otazníku? Jednotlivé úlohy mohou obsahovat více instrukcí jakým způsobem zadávat odpovědní kód. (Odpovědní kód příkladu: 21)

6.-7. Elastické pásky (20, 34 bodů): Doplňte do každého kolečka písmeno tak, aby byly oba obrázky identické, tj. jestliže dvě písmena v jednom obrázku spojuje linka, musí stejná dvě písmena spojovat linka i v druhém obrázku.

Odpovědní kód: Napište všechna písmena z druhého obrázku, shora dolů. Pokud jsou písmena ve stejné výšce, pište je zleva doprava. (Odpovědní kód příkladu: EFBCAD)

8.-9. Letter Weights (51, 32 bodů): Do políčka ke každému písmenu napište jedno číslo. Různá písmena musí mít přiřazené různé číslo. Seznam čísel, které můžete použít, je uveden pod políčky. Zároveň musí pro každé uvedené slovo platit suma, která vznikne sečtením odpovídajících číselných hodnot pro každé písmeno slova.

Odpovědní kód: Napište obsah políček s přiřazenými čísly, zleva doprava. U víceciferných čísel uvádějte všechny číslice (Například pokud budou přiřazená čísla 12, 5 a 25 – odpovědní kód bude 12525) (Odpovědní kód příkladu: 25431)

10.-11. Písmenné kostky (30, 38 bodů): V úloze bude několik šestistranných kostek, každá strana kostky je označena písmenem. Žádné písmeno se nesmí objevit více než jednou. Každé ze slov z uvedeného seznamu lze poskládat pomocí kostek (přičemž každé písmeno slova musí být reprezentováno jinou kostkou). Určete jaká písmena jsou na jednotlivých kostkách. Ignorujte rotaci písmen (nelze tedy například otočením písmene “M” vytvořit písmeno “W”)

Odpovědní kód: Pro každou kostku uveďte 6 jejich písmen seřazených dle abecedy. Pořadí jednotlivých kostek seřaďte dle prvního písmena.(Odpovědní kód příkladu: AMNOSX, CDFHTW, EGIPRU)

12. Stacked (26 bodů): V této úloze bude několik mřížek, rozdělených dle typu (v přikladu jsou typy: písmeno, číslo, tvar). Seskupte tyto mřížky do tří skupin o stejném počtu tak, aby byl v každé skupině zastoupen každý typ jedenkrát. Zároveň musí platit, že když všechny mřížky v jedné skupině vzájemně překryjeme (bez otáčení a převracení), je každé políčko takové výsledné mřížky začerněno aspoň jedenkrát.

Odpovědní kód: Udejte (abecedně) písmena mřížek v každé skupině. Pořadí jednotlivých skupin seřaďte dle prvního písmena. (Odpovědní kód příkladu: AEI, BFH, CDG)

13.-14. Poskládejte Kris-kros (25, 22 bodů): Uvedené dílky vzájemně poskládejte tak, abyste vytvořili úlohu kris kros. Políčka které se stranově dotýkají musí být součástí jednoho slova. Slova čteme zleva doprava anebo shora dolů. Seznam slov nebude zadán, ale všechna slova musí patřit do uvedené kategorie (v příkladu jsou to “čísla“).

V levém horním rohu každého dílku je tečka, ta je pouze pro účely odpovědního kódu. Pro přehlednější řešení úlohy bude uvedena mřížka.

Odpovědní kód: Udejte písmena ležící v políčkách označených tečkou. Postupně po řádcích zleva doprava. (Odpovědní kód příkladu: STTRTVE)

15.-18. Poskládejte Word search (osmisměrku) (33, 33, 54, 54 bodů): Poskládejte uvedené dílky s písmeny do čtvercové mřížky. Ve výsledné mřížce musíte nalézt 6 slov patřící do uvedené kategorie (v příkladu to jsou “zvířata”). Slova mohou  ležet pouze v přímé linii v jednom z osmi standardních směrů. Seznam slov nebude zadán. Úloha má dvě řešení, body získáte za každé z nich samostatně.

V příkladu jsou dílky o 4 písmenech (v soutěžní  úloze budou mít dílky 6 písmen). Pro přehlednější řešení úlohy bude uvedena mřížka.

Odpovědní kód: Slova nalezená v mřížce seřaďte dle abecedy a uveďte první 2 písmena každého slova (Odpovědní kód příkladu: Řešení 1: ASCRHOSO, Řešení 2: CODOPIRA)

 

Competitive sekce (celkem 667 bodů):

 19.-21. Easy as… (14, 18, 24 bodů): Zapište do tabulky uvedená písmena tak, aby se každé z nich vyskytovalo v každém řádku a každém sloupci právě jednou. Na okrajích tabulky je pak uvedeno, které písmeno je z daného směru vidět jako první.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte písmena vně tabulky. Použijte “X” pro prázdná pole. (Odpovědní kód příkladu: CBXXA, BXXAC)

 22.-24. Domino (23, 34, 69 bodů): Rozdělte obrazec na kompletní sadu dominových kostek tak, aby každá dominová kostka byla použita přesně jedenkrát. Prázdná pole nejsou součástí domina. Na orientaci čísel nezáleží. Pro lepší přehled bude kompletní sada dominových kostek znázorněna vedle obrazce.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište zleva doprava všechna čísla ležící pouze ve vodorovně položených dominových kostkách. Pokud v řádku není žádné vodorovně položené domino, udejte 0. (Odpovědní kód příkladu: 00, 11)

25.-27. Ripple Effect (50, 66, 57 bodů): Vyplňte celou mřížku čísly tak, aby každá ohraničená oblast velikosti N, obsahovala každé z čísel 1 až N přesně jedenkrát. Mezi každými dvěma čísly N v jednom řádku či sloupci musí být aspoň N políček. (Pravidla tedy například splňuje řádek s čísly 31213, ale nikoliv řádek s čísly 343)

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. (Odpovědní kód příkladu: 121314, 213241)

28.-30. Maxi Loop (24, 33, 57 bodů): Do mřížky zakreslete okružní cestu, která prochází od jednoho středu políčka k druhému a každým políčkem projde právě jednou. Čísla v ohraničených oblastech udávají délku nejdelšího segmentu cesty v dané oblasti.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Použijte “I” pro políčka, kterými cesta prochází přímo a “L” pro políčka kde se cesta lomí. (Odpovědní kód příkladu: ILILLL, LIILLL)

31.-33. Pentopia (31, 47, 33 bodů): Umístěte několik různých pentomin do tabulky tak, aby se vzájemně nedotýkala, a to ani diagonálně. Pentomina je při tom dovoleno libovolně otáčet a převracet. Šipky udávají, kterým směrem (pouze vodorovně a svisle) lze najít další nejbližší políčko s pentominem. Má-li stejnou vzdálenost od daného políčka několik pentomin, obsahuje políčko šipky do všech těchto směrů.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište písmena odpovídající pentominům vyskytujících se v daném řádku, zleva doprava. Pokud pentomino zabírá v řádku více políček, vepište odpovídající písmeno do odpovědi pouze jedenkrát. Pokud se v řádku nevyskytuje žádné pentomino, udejte “A”. (Odpovědní kód příkladu: PW, A, L)

34.-36. Greater Wall (22, 32, 33 bodů): Začerněte některá políčka tak, aby vznikla  jedna spojitá plocha, ve které jsou všechna černá políčka navzájem propojena stranami.(Tato plocha se sama sebe může dotýkat rohem, tento dotyk ale plochu nepropojuje.) Nikde v tabulce se nesmí vyskytnout začerněná oblast o velikosti 2x2 políčka.

Kroužky po stranách obrazce (vlevo a nahoře) představují místa pro čísla, která značí délky souvislých bloků začerněných políček v daném řádku (sloupci) v pořadí zleva doprava (shora dolů). Mezi některými kroužky jsou uvedené znaky rovnosti či nerovnosti, které musí čísla v kroužcích splňovat. Ne u všech řádků (sloupců) jsou uvedeny kroužky, ale pokud u daného řádku (sloupce) jsou, jsou vždy uvedeny všechny.

Odpovědní kód: Pro každý označený řádek vepište jeho obsah, zleva doprava. Použijte “O” pro nezačerněné políčko a “X” pro černé políčko. Uznávany budou i odpovědi s inverzním označením X a O. (Odpovědní kód příkladu: XXXXXX, OXOOOX)

přeložil Jakub Hrazdira

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer