Mezinárodní online soutěž WPF Grand Prix 2019 pod hlavičkou World Puzzle Federation zakončila v průběhu srpna svůj sedmý ročník základní částí, která celkově čítala 8 kol v soutěži v sudoku, stejně tak 8 kol v soutěži v logice. Mnozí čeští hráči se během roku zúčastnili soutěží a měli možnost se poměřit s více než 800 hráči v soutěži v sudokové části a více než 600 hráči v logické části. Deset nejlepších řešitelů v každé ze soutěží bylo pozváno na finále soutěže WPF GP, které se konalo na přelomu září a října během MS v řešení sudoku a logických úloh 2019 v Německu. Soutěží se zúčastnil také český sudokář Jakub Ondroušek a vedl si znamenitě.
V návaznosti na dva předchozí články v průběhu tohoto roku, kde jsme přinesli výsledky (viz odkazy níže), zveřejňujeme výsledky posledních dvou online kol v sudoku a tří kol v logice, spolu s celkovými výsledky, které určili postupující do finále soutěže. Spolu s krátkou reportáží z finalového dění přinášíme zamyšlení nad systémem playoff, který byl zaveden k zatraktivnění soutěže a umožnil pořídit videozáznam z luštění finalistů.
Shrnutí prvních 2 kol WPF GP 2019
Soutěže WPF GP za polovinou sezóny 2019
Finalová část seriálu WPF GP se odehrála při MS 2019 v německém Kirchheimu. Právo postoupit do finále mělo 10 nejlepších luštitelů po 8 kolech. V sudookové části nakonec v Německu chyběl pouze devátý celkově Sinchai Rungsangrattanakul z Thajska, tím pádem se dostalo i na 11. v pořadí, kterým byl Timothy Doyle z Francie. V logické části dorazilo všech 10 nejleoších luštitelů v pořadí.
Formát finále se změnil oproti loňskému roku, kdy soutěžící startovali s minimálními rozestupy vypočítaným podle pořadí (rozdlí mezi 1. a 10. byly 2 minuty) a vítězem se stal ten, kdo první dokončil správně všech 8 soutěžních úloh. Pro tento rok byl zaveden odlišný formát, nazván organizátory jako švýcarský systém, upraven pro 10 soutěžících. Podstatou byly souboje vždy dvou hráčů na jedné tabulce, na kterou měli 10 minut k vyřešení. Kdo s kým bude hrát, bylo dáno předem jejich nasazením v pavouku, ale po každém souboji mohlo dojít ke změně jejich pořadí v rámci finalové desítky. Pokud chtěl soutěžící celý turnaj vyhrát, nesměl prohrát více než jednou. S každou další prohrou klesala jeho šance na lepší umístění, tj. padal níže v pavouku, naopak při vítězství hráč udržel svoji pozici a mohl se utkat s hráčem výše postaveným. Pravidla finále byla popsána na stránce WPF GP Playoff Rules.
Změna herního systému umožnila snímání hráčů na kamery, z čehož mohou mít částečně radost všichni, koho zajímá, jak luští ti nejlepší. Jen částěčně z důvodu, že při finále v sudoku nebyly vychytány všechny mouchy a přenos luštění není kvalitní, navíc ani luštění zcela patrné. Při soutěži v logice se již organizátoři poučili a můžeme tak sledovat nejen souboje nejlepších logiků světa, ale přemýšlet nad různými způsoby luštění úloh, zápisu vpisek a dalších pomocných značek apod. Pokud budete mít chuť shlédnout videa, doporučuji si úlohy předem vyluštit a pak sledovat, jak luští rychlíci.
Odkaz na videa z WPF GP Finals při MS 2019
Zadání úloh - finále WPF Sudoku GP a finále WPF Puzzle GP
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer