Poslední, sedmé kolo druhého ročníku WPF Grand Prix v řešení sudoku připravuje známý indický hráč a autor Prasanna Seshadri.
Přinášíme vám překlad instruktážného bookletu, který si můžete stáhnout v jeho anglické verzi ze stránky:
http://www.gp.worldpuzzle.org/sites/default/files/Sudoku%20Round7_IB.pdf
U každé úlohy budou označeny dva řádky nebo sloupce. Číslice z nich je třeba vypsat jako odpovědní kód, vždy zleva doprava nebo shora dolů. Používají se výhradně číslice 1 až 9.
Překlad vzniká z verze 1 bookletu. Pokud si někdo všimnete zásadních novinek v novější verzi bookletu, napište nám to do komentářů. Díky!
1 až 5 = Klasické sudoku
Snad nic k vysvětlení — čísla 1 až 9 v každém řádku, sloupci a čtverci.
6 = Nepravidelné sudoku
Místo čtverců se používají jiné regiony nepravidelného tvaru, také v nich musí být všechny číslice různé.
7 = Antiknight
Stejná čísla nesmí být v polích, mezi nimiž lze přeskočit šachovým koněm.
8 = Sousledné sudoku
Šedý obdélníček označuje každou dvojici sousedních políček, kde se vyskytují po sobě jdoucí číslice (např. 8-9). Tam, kde obdélníček není, číslice se musí lišit alespoň o 2.
9 = Teploměry
Číslice podél každého teploměru vzrůstají (ne nutně o 1) směrem od baňky se rtutí k opačnému okraji.
10 = Killer
Čísla v ohraničených oblastech ("koších") se nesmí opakovat. V rohu každého koše je uveden součet čísel v daném koši.
11 = Posloupnosti podél šipek
Když je v políčku s kroužkem číslo N, pak číslo N+1 se musí objevit na opačném konci šipky. Navíc čísla podél každé šipky (kroužek se nepočítá) tvoří sekvenci po sobě jdoucích čísel. (Číslo v kroužku se může klidně znovu v té sekvenci objevit, pokud to není v rozporu s pravidly klasiky.)
12 = Palindromy
Sekvence čísel podél šedé linie se čte stejně z obou stran. (Např. 1-6-3-6-1.)
13 = Opakující se sousedé
Všechna políčka, která stranou sousedí dvakrát se stejným číslem, jsou podbarvena. (Tedy naopak stranoví sousedé bílého políčka jsou 4 různá čísla.)
14 = Point to next (Další na řadě)
Když je v políčku se šipkou číslo N, pak číslo N+1 se musí objevit někde ve zbytku řádku / sloupce ve směru šipky. (Tedy např. 1 ukazuje na 2, ap.)
- 30. 6. 2014 - přeložil Krtek -
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer