Čtvrté kolo druhého ročníku WPF Grand Prix v řešení sudoku připravují autoři z Ruska: Andrey Bogdanov a Olga Leontieva.
Přinášíme vám překlad instruktážného bookletu, který si můžete stáhnout v jeho anglické verzi ze stránky:
http://gp.worldpuzzle.org/sites/default/files/Sudoku%20Round4_IB.pdf
U každé úlohy budou označeny dva řádky nebo sloupce. Číslice z nich je třeba vypsat jako odpovědní kód, vždy zleva doprava nebo shora dolů.
Existuje několik výjimek:
Překlad vzniká z verze 1 bookletu. Pokud si někdo všimnete zásadních novinek v novější verzi bookletu, napište nám to do komentářů. Díky!
1 až 6 = Klasické sudoku
Snad nic k vysvětlení — čísla 1 až 9 v každém řádku, sloupci a čtverci.
7 = Matryoshka Sudoku
Úloha se skládá z několika různě velkých tabulek klasického sudoku, které se zčásti překrývají. Tyto tabulky mají velikost 6x6 až 9x9. Odpovědní kód má 5 řádků, body jsou udělovány i za částečné řešení - 4 správné odpovědní řádky jsou za 60 % bodů, 3 za 30 % a 2 za 10 %.
8 = Double Sudoku
Každý řádek, sloupec i vyznačená oblast obsahuje právě dvakrát číslice 1-4, stejné číslice se nesmí dotýkat stranou.
9 = Snowflake Sudoku
Doplňte do úlohy číslice 1-6 tak, aby se neopakovaly v žádném "řádku" (v každém ze tří směrů) ani v žádném šestiúhelníku.
10 = Capsules Sudoku
Doplňte do úlohy číslice 1-8 tak, aby se neopakovaly v žádném řádku, sloupci ani vyznačené oblasti. Čísice v oválech platí vždy pro tři sloupce.
11 = Sudé sudoku
V šedých polích jsou jen sudá čísla.
12 = Nesousledné sudoku
Číslice lišící se o 1 (tedy např. číslice 2 a 3) nesmí sousedit stranou.
13 = Diagonální sudoku
Navíc se čísla nesmí opakovat na vyznačených diagonálách.
14 = Parket
Doplňte do úlohy číslice 1-9 tak, aby se neopakovaly v žádném z 12 řádků, 12 sloupců ani 9 vyznačených oblastí. Velká políčka zasahují do několika řádků/sloupců.
15 = Star Battle Sudoku
Doplňte do úlohy číslice 1-9 tak, aby se vyskytly v každém řádku, sloupci a vyznačené oblasti právě jednou. Navíc se v každém řádku, sloupci a vyznačené oblasti vyskytují právě dvě hvězdy. Hvězdy se nesmí navzájem dotýkat, a to ani rohem. V odpovědním kódu hvězdy kódujte písmenem X.
16 = Transfer Sudoku
Čísla v šedých polích byla vymazána z kompletně vyřešeného klasického sudoku. Následně byly čtyři číslice z každého řádku přesunuty vpravo od tabulky (jejich pořadí je zachováno). Také z každého sloupce byly čtyři číslice přesunuty dolů pod tabulku (opět je jejich pořadí zachováno). Tedy platí, že každá číslice, která nebyla vymazána (nebyla v šedém poli), byla přesunuta buď vpravo, nebo dolů (ale ne do obou směrů zároveň). Vaším úkolem je vrátit přesunuté číslice zpět do tabulky a odhalit, které číslice byly vymazány - a sestavit tak znovu původní, kompletně vyřešené klasické sudoku.
- 8. 4. 2014 - přeložila Betty -
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer