3. turnaj WPF Sudoku Grand Prix — český návod

WPF Sudoku Grand Prix je projekt Světové hádankářské federece a jedná se o seriál osmi online turnajů v řešení sudoku. Základní informace naleznete ZDE.

První turnaj seriálu pořádala Česká republika a proběhl od 25. do 27. ledna 2013 na serveru sudokucup, kde naleznete informace, zadání, řešení i výsledky.

Druhý turnaj seriálu pořádala Indie a proběhl od 9. do 11. února na serveru logicmatersindia, kde nalezente informace, zadání, řešení i výsledky.

Třetí turnaj seriálu pořádá Německo a proběhne od 23. do 24. února na serveru Logic Masters Deutschland, kde naleznete informace a v tuto chvíli také instruktážní booklet s ukázkami typů soutěžních úloh. (Stránky jsou v němčině, v pravém horním rohu je však vlaječka pro přepnutí do angličtiny.)

Chceme vám usnadnit orientaci na stránce i mezi úlohami překladem důležitých položek, bookletu především. Budete-li mít otázky, neváhejte se ptát.

Instruktážní booklet je ke stažení ZDE.

Přímo v bookletu hledejte obrázky, případně anglický text. Nyní následuje český překlad anglického textu (německý text se týká Mistrovství Německa nebo je duplikován anglicky, proto ho nepřekládáme). Vlastní doplňující komentáře vepisujeme kurzívou.

WPF Sudoku Grand Prix 2013

Tento turnaj je součástí WPF Sudoku Grand Prix (Sudoku GP). Informace o GP se dočtete na http://www.worldpuzzle.org/sudokugp/. (Nebo též česky na našich stránkách.) 

Pokud chcete svůj výsledek započítat do seriálu turnajů Sudoku GP, musíte se zaregistrovat na výše uvedené adrese, jestliže jste to ještě neudělali. Registrace na stránce Logic Masters Deutschland nestačí. (Při registraci na Logic Masters Deutschland nepoužívejte, prosím, českou diakritiku. Stránky na to nejsou uzpůsobeny.)

Také se můžete zúčastnit jen tak pro radost bez započítávání do GP. Nebo si můžete zadání vytisknout, klidně i později, a vůbec se nemusíte stresovat časovým limitem a posíláním řešení. Luštit si doma pro radost. (Ale reprezentace ČR ve výsledkových listinách je také správná. wink)

Soutěž začíná 23. února v 00:01 GMT a končí 24. února 23:59 GMT. K dispozici bude heslem chráněné zadání soutěže; kdykoliv během trvání soutěže můžete získat heslo a tím odstartovat 120 minut určených k řešení úloh a zadávání svého řešení do odpovědního formuláře. Svá řešení nemůžete odesílat po skončení soutěže, nedoporučujeme tedy začínat soutěž později než 24. února ve 21:59 GMT.

Každá úloha obsahuje dva řádky označené šipkami (viz úloha 1 v bookletu). Do odpovědního formuláře je potřeba přepsat čísla z těchto označených řádků, v daném pořadí (nejprve první řádek zleva doprava, poté druhý řádek zleva doprava), včetně čísel, která byla zadána. Správný odpovědní kód tedy obsahuje 18 číslic. Pro snazší orientaci v odpovědním kódu můžete číslice různých řádků oddělit např. mezerou či čárkou, je to však pouze dobrovolné a nebude to mít vliv na posouzení správnosti řešení. Např. možné odpovědi pro úlohu 1 v bookletu jsou "916852437 637589241", "916852437,637589241" nebo "916852437637589241".

Dejte si prosím pozor na chyby při přepisování odpovědí do odpovědního formuláře. Jedině v případě, že bude správný odpovědní kód některé úlohy vložen do odpovědi jiné úlohy, dostane řešitel plný počet bodů za tuto správně vyřešenou úlohu. Ve všech ostatních případech bude chyba při přepisování odpovědí brána jako chybně vyřešená úloha.

Pro procvičení práce s webovou stránkou, na které se turnaj uskuteční, vyzkoušejte tuto stránku. Můžete zde najít starší soutěže, většinu je možné vyzkoušet. Např. zde můžete zkusit online kvalifikaci pro Mistrovství Německa v sudoku 2012 - soutěž velmi podobnou letošnímu GP.

Pokud máte jakékoliv dotazy, ptejte se organizátorů na fóru. (Dotazy v češtině pokládejte v komentářích k tomuto článku, pokusíme se je zodpovědět nebo Vám zprostředkujeme kontakt s organizátory a předáme Vám jejich odpovědi.)

Hodně štěstí Vám za organizátory přeje Ulrich Voigt.

 

Jednotlivé typy úloh

Aby se základní pravidla úloh neopakovala zbytečně dokola, budete ve většině zadání vídat formulaci „Dodržujte základní pravidla sudoku“, což znamená „Do každého políčka sudoku vložte číslo od 1 do N (kde N je velikost tabulky) tak, aby se každé číslo objevilo právě jednou v každém řádku, sloupci a vyznačené oblasti.“

1 Standard Sudoku (klasické sudoku)

Do každého políčka sudoku vložte číslo od 1 do 9 tak, aby se každé číslo objevilo právě jednou v každém řádku, sloupci a vyznačené oblasti.

2 Irregular Sudoku (nepravidelné sudoku)

Do každého políčka sudoku vložte číslo od 1 do 9 tak, aby se každé číslo objevilo právě jednou v každém řádku, sloupci a vyznačené nepravidelné oblasti.

3 Killer Sudoku (součtové sudoku)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Malá čísla udávají součet vepsaných číslic v ohraničených plochách (koších). V těchto koších se čísla nesmí opakovat.

4 Little Killer Sudoku (zabijáček)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Čísla okolo tabulky udávají součet všech číslic v daném diagonálním směru. (Číslice se v těchto součtech i na obou hlavních diagonálách mohou opakovat.) 

5 4er Aussensummen Diagonal Kropki Sudoku

Do každého políčka sudoku vložte číslo od 1 do 9 tak, aby se každé číslo objevilo právě jednou v každém řádku, sloupci, vyznačené oblasti a na obou hlavních diagonálách. Čísla okolo tabulky udávají součet prvních 4 číslic od kraje v daném řádku či sloupci. Tečky označují dvojice číslic, kdy jedna je dvojnásobkem druhé. Všechny dvojice číslic splňující tuto podmínku jsou vyznačeny.

6 Equal Sudoku

Dodržujte základní pravidla sudoku. V každé ohraničené oblasti (koši) je součet lichých číslic roven součtu sudých číslic. V koších se číslice nesmí opakovat.

7 Pfeile Sudoku (šipky)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Na každé šipce leží tři číslice. Políčko s hrotem šipky obsahuje číslici, jež je součtem dvou číslic ležících na těle této šipky.

8 1-9 Sudoku

Dodržujte základní pravidla sudoku. Čísla okolo tabulky udávají součet všech číslic, které leží v daném řádku či sloupci mezi číslicemi 1 a 9. (Např. řádek obsahující číslice 786594312 bude označen součtem 7, protože mezi 1 a 9 leží číslice 3 a 4.)

9 Kompass Sudoku

Dodržujte základní pravidla sudoku. Číslice v kroužku musí být umístěny na čtyři políčka kolem tohoto kroužku. Šipky (znaky nerovnosti) ukazují svým hrotem na menší číslici v dané dvojici.

10 Hochhaus Sudoku (mrakodrapy)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Čísla uvnitř tabulky představují výšku budovy stojící v daném políčku. Čísla okolo mřížky udávají, kolik budov je viditelných z daného směru (vyšší budova zakryje všechny nižší budovy za ní).

11 X-Summen Sudoku (sčítání od kraje)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Čísla okolo tabulky udávají součet prvních X číslic od kraje v daném řádku či sloupci. X je číslo, které se v daném řádku či sloupci vyskytuje na první pozici.

12 Irregular Distanz Sudoku (nesousledné nepravidelné sudoku)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Po sobě jsoucí čísla nesmí sousedit stranou.

13 Pünktchen-Sudoku (sousledné sudoku)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Tečky označují dvojice číslic, které se liší o jedničku. Všechny dvojice číslic splňující tuto podmínku jsou vyznačeny.

14 Little Killer Sudoku (zabijáček a součtové sudoku)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Malá čísla udávají součet vepsaných číslic v ohraničených plochách (koších). V těchto koších se čísla nesmí opakovat. Čísla okolo tabulky udávají součet všech číslic v daném diagonálním směru. (Číslice se v těchto součtech i na obou hlavních diagonálách mohou opakovat.) 

15 9er Suche Sudoku (kde je 9?)

Dodržujte základní pravidla sudoku. Šipky ukazují na devítky v daném řádku či sloupci. Číslice v políčku se šipkou udává vzdálenost mezi touto šipkou a příslušnou devítkou.

16 Ketten Sudoku (řetízky)

Dodržujte základní pravidla sudoku. V rámci každého z devíti řetízků se číslice nesmí opakovat.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer