Kropki jsou celkem zavedená varianta podobná souslednému sudoku, trošku opepřenému o černé tečky. Toto grafické provedení vyžaduje nezapomínat, že kroužky jsou značeny pouze na šedých liniích, tedy zaprvé se vztahují ke dvěma políčkům spojeným linií (ne nutně sousedícím stranou, jak bývá zvykem) a především při aplikování negativní podmínky je třeba ignorovat cokoliv se děje mimo šedé linie.
Vzhledem k tomu, že se pohybujeme pouze na číslech 1 až 6, dvě černé tečky ve třetím řádku nelze obsadil jinak než čísly 1-2-4, dvojka bude každopádně uprostřed a jejím sousedem směrem dolů bude trojka a podle ní kompletujeme první pětici vyřešených čísel.
Vpravo dole doplňuji vpisky 3-5 jakou souslednost ke čtyřce, v pátém sloupci zbývají čísla 1-5-6, ve čtvrtém obdélníku zbývají čísla 5-6 a ve třetím řádku zbývají čísla 3-5-6.
Když se blíže podíváme na tečky, zjistíme, že ve třetím řádku do druhého sloupce nelze napsat šestku, protože bychom museli psát pětku nad ni i pod ni. V tu chvíli zbývá vpisek 3-5 to jsou dvě lichá čísla, čehož obratně využijeme. Bílé kroužky označují dvojice, které se liší o jedničku a v nich vždy platí, že jedno číslo je liché a druhé je sudé. Tedy ze znalosti parity v jednom políčku mohu rozepsat pro celou šedou linii, kde je licho a kde sudo.
V šestém řádku máme v pátém sloupci tři vpisky (1-5-6), z nichž pouze šestka je sudá. Tím odehrajeme tři čísla ve spodním řádku. Zbývají dvě čísla v pátém sloupce (1-5) a my si vzpomeneme, že pětka nemůže sousedit na šedé linii se čtyřkou, když tam není bílá tečka. Vychází tedy pětka nahoře a jednička pod ní.
V posledním řádku již můžeme rozhodnout vpisek 3-5 a dohrát i další čtyři políčka v této části tabulky, čistě podle klasického sudoku. Ve druhém sloupci si ovpiskujeme jednotlivá políčka podle parity a čísel v daných řádcích. Ve druhém řádku navíc doplníme všechny možné dvojnásobky a poloviny podle černé tečky.
Když si uvědomíme, že ve druhém sloupci musí jít čtveřice čísel za sebou, zjistíme, že existují jen dvě možnosti, počínaje spodním políčkem to je 5-4-3-2 nebo 3-4-5-6. Jenže, kdyby byla nahoře dvojka, pak nefunguje ani dvojnásobek 4, ani polovina 1, tedy na černé tečce bychom skončili ve sporu. Vepisujeme tedy opačnou možnost, která má nahoře šestku a vedle černé tečky trojku. Pak zbývá dohrát podle bílých teček dvojku do druhého sloupce a pětku do druhého řádku.
Zbytek je klasické sudoku. Hurá, hotovo!
Postup sepsal Honza Novotný.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer