Poslední osmé kolo logického WPF připravili autoři z Velké Británie Todd Davies, Maurice Blount, Tom Coward a Tom Collyer. Luštit můžete od pátku 8. do středy 13. srpna. Ani toto kolo se už nepočítá do HALAS ligy, ale do GP žebříčku může přinést spoustu cenných bodů.
Originální anglický booklet najdete zde.
Přejeme hodně zdaru při luštění!
1. Masyu (13 bodů)
Zakreslete do tabulky jednu smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy políček. Smyčka musí procházet všemi políčky s kroužky. Smyčka sama sebe neprotíná ani neprochází žádným políčkem více než jednou. Přes políčka s bílým kroužkem prochází smyčka rovně a alespoň v jednom políčku bezprostředně před nebo po políčku s bílým kroužkem se lomí. V políčkách s černým kroužkem se čára lomí a přes obě políčka bezprostředně před a po políčku s černým kroužkem prochází rovně.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Použijte písmeno "I", pokud políčkem prochází smyčka přímo, písmeno "L", pokud se v políčku smyčka lomí, a písmeno "X", pokud políčkem smyčka neprochází. Můžete použít i jinou trojici navzájem různých znaků.
2.–4. Dotchi Loop (16, 29, 64 bodů)
Zakreslete do tabulky jednu smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy políček. Smyčka neprochází žádným políčkem s černým čtvercem, ale prochází všemi políčky s bílým kroužkem. Smyčka sama sebe neprotíná ani neprochází žádným políčkem více než jednou. Uvnitř každé oblasti buď platí, že smyčka prochází rovně všemi políčky s bílým kroužkem v oblasti, nebo platí, že se smyčka lomí v každém políčku s bílým kroužkem v oblasti.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Použijte písmeno "I", pokud políčkem prochází smyčka přímo, písmeno "L", pokud se v políčku smyčka lomí, a písmeno "X", pokud políčkem smyčka neprochází. Můžete použít i jinou trojici navzájem různých znaků.
5.–7. Context (10, 24, 25 bodů)
Začerněte některá políčka tak, aby všechna nezačerněná políčka byla navzájem stranově propojena a žádná dvě začerněná políčka se nedotýkala stranou. Pokud je začerněno políčko s číslem, pak číslo v něm odpovídá počtu začerněných políček, která se ho dotýkají rohem.
Odpověď: Pro každý řádek odshora dolů zadejte číslo (uvedené nad tabulkou) prvního sloupce zleva, ve kterém se nachází začerněné políčko. V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pokud se první začerněné políčko nachází ve sloupci 10, zadejte "0". U řádku, ve kterém není začerněno žádné políčko, zadejte "0".
8.–10. Double or Nothing (12, 41, 176 bodů)
Zakreslete dvě smyčky, které procházejí vodorovně či svisle středy políček. Políčky označenými křížením buď procházejí obě smyčky rovně, nebo jím neprochází žádná z nich. Každé z ostatních políček navštíví právě jedna smyčka. Žádná ze smyček sama sebe neprotíná ani neprochází žádným políčkem více než jednou.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Použijte písmeno "I", pokud políčkem prochází smyčka přímo, písmeno "L", pokud se v políčku smyčka lomí, a písmeno "X", pokud jde o políčko označené křížením. Můžete použít i jinou trojici navzájem různých znaků.
11.–12. Nurikabe (Off-by-One) (20, 28 bodů)
Změňte hodnotu každého zadaného čísla o 1 nahoru nebo dolů a pak:
Začerněte některá políčka (mimo políček s čísly) tak, aby byl obrazec rozdělen na nepřekrývající se oblasti; políčka stejné barvy jsou považována za součást jedné oblasti, jestliže spolu sousedí stranou. Každé číslo musí být součástí bílé oblasti složené z tolika políček, kolik udává toto číslo. Každá bílá oblast obsahuje právě jedno číslo. Všechna černá pole patří do stejné oblasti. V tabulce se nesmí objevit čtverec 2x2, který by byl celý začerněný.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro začerněné políčko a "X" pro bílé políčko. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
13.–15. Double Choco (Off-by-One) (13, 25, 35 bodů)
Změňte hodnotu každého zadaného čísla o 1 nahoru nebo dolů a pak:
Rozdělte tabulku do oblastí podle naznačených linií. Každá oblast musí obsahovat právě jednu skupinu stranově propojených bílých políček a právě jednu skupinu stranově propojených šedých políček. Obě tyto skupiny v jedné oblasti mají navzájem stejný tvar (mohou být otočeny nebo převráceny).
Každé číslo představuje velikost skupiny (nikoli oblasti), v níž se číslo nachází. (Oblasti nemusí obsahovat žádné číslo nebo více čísel, i více čísel stejné barvy.)
Odpověď: Zadejte velikost skupiny (nikoli oblasti), v níž se nachází jednotlivé tečky zleva doprava. (Ignorujte, v jakém řádku se tečka nachází.) V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pro skupinu o velikosti 10 použijte "0".
16.–18. Skyscrapers (Off-by-One) (5, 13, 40 bodů)
Změňte hodnotu každého zadaného čísla o 1 nahoru nebo dolů a pak:
Do každého políčka vložte jedno z čísel 1 až X (kde X = počet políček v řádku) tak, aby se každé číslo vyskytovalo právě jednou v každém řádku a každém sloupci. Každé číslo představuje mrakodrap dané výšky. Čísla okolo tabulky udávají, kolik mrakodrapů je viditelných z daného směru, přičemž nižší mrakodrapy jsou skryty za vyššími. Uvnitř tabulky už mohou být některá čísla umístěna.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Do odpovědi nezahrnujte čísla okolo tabulky.
19.–21. Nanro (Off-by-One) (9, 17, 40 bodů)
Změňte hodnotu každého zadaného čísla o 1 nahoru nebo dolů a pak:
Očíslujte některá políčka tak, aby každá oblast obsahovala alespoň jedno políčko s číslem. Každé číslo (včetně všech zadaných čísel) je rovno počtu očíslovaných políček v oblasti. Pokud se dvě očíslovaná políčka z různých oblastí dotýkají stranou, musí obsahovat různá čísla. Všechna očíslovaná políčka jsou navzájem stranově propojená. V tabulce není žádná skupina 2x2, v níž by byla všechna políčka očíslovaná. Ačkoli to úloha nevyžaduje, bude užitečné začernit políčka, která nejsou očíslovaná (stejně jako v příkladu).
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Pro neočíslovaná políčka zadejte "X". V případě dvouciferných čísel použijte jen poslední číslici, např. pro políčko s číslem 10 použijte "0".
22.–24. Word Search (Ambiguous) (5, 11, 19 bodů)
Najděte v tabulce některá slova ze seznamu. Slova mohou ležet pouze v přímé linii v jednom z osmi standardních směrů.
Slova v seznamu jsou zapsána řádků, ve kterých jsou oddělena lomítkem. V každém řádku zůstane jedno slovo nepoužité.
Odpověď: V seznamu slov jsou vyznačeny dva obdélníky. Zadejte všechny znaky v obdélníku, které leží v nepoužitých slovech, shora dolů. (Znaky nemusí tvořit smysluplné slovo.) Pokud všechna slova, která se překrývají s obdélníkem, jsou použitá, zadejte "X".
25.–27. Pentominous (Ambiguous) (4, 23, 48 bodů)
Rozdělte tabulku do pentomin (tj. skupin pěti stranově propojených políček) tak, aby každé políčko bylo součástí právě jednoho pentomina. Dvě pentomina stejného tvaru (pentomina, která se liší jen otočením nebo převrácením, jsou považována za stejná) se nesmí dotýkat stranou (smí se ale dotýkat diagonálně). V tabulce jsou zadána některá písmena. Každé písmeno musí být ležet v pentominu, jehož tvar odpovídá tomuto písmenu. Pentomino může obsahovat i více písmen nebo žádné. (Každý typ pentomina se může v tabulce objevovat i víckrát nebo vůbec ne.)
Pokud jsou v políčku zadaná dvě písmena, pak platí jen jedno z nich, druhé ignorujte.
V zadání je uvedeno, jaké tvary pentomin odpovídají jakým písmenům. V soutěžní úloze se mohou vyskytovat černé oblasti, které nejsou součástí tabulky.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište písmena pentomin, ve kterých leží jednotlivá políčka tohoto řádku, zleva doprava.
28.–30. Hydra (Ambiguous) (7, 32, 64 bodů)
Najděte v tabulce "hydru". Hydra je oblast stranově propojených políček, ve které se nevyskytuje skupina 2x2 políček, která by byla všechna součástí hydry. Všechna políčka, která nejsou součástí hydry, jsou stranově propojena s okrajem tabulky (tzn. hydra netvoří smyčku ani se sama sebe nedotýká rohem). Žádné políčko v hydře nesousedí stranově se čtyřmi políčky v hydře. Hydra neprochází políčky označenými křížkem. Pro políčka označená čtvercem se zaoblenými rohy platí, že jde o políčka v hydře, která sousedí stranově s lichým počtem políček v hydře – všechna takováto políčka jsou vyznačena.
Čísla okolo tabulky (jsou-li zadaná) udávají, kolik políček v daném řádku či sloupci je obsazeno hydrou.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište jeho obsah zleva doprava. Použijte "O" pro políčko v hydře a "X" pro políčko mimo hydru. Můžete použít i jakoukoliv jinou dvojici navzájem různých písmen či číslic.
31.–33. Criss Cross (Ambiguous) (18, 16, 100 bodů)
Zadejte do tabulky některá ze zadaných slov, do každého políčka jedno písmeno. Slova se v tabulce vyskytují nejvyše jednou a čtou se zleva doprava nebo shora dolů od hranice k hranici oblasti. Některé znaky už mohou být zadány.
Slova v seznamu jsou zapsána řádků, ve kterých jsou oddělena lomítkem. V každém řádku zůstane jedno slovo nepoužité.
Odpověď: V seznamu slov jsou vyznačeny dva obdélníky. Zadejte všechny znaky v obdélníku, které leží v nepoužitých slovech, shora dolů. (Znaky nemusí tvořit smysluplné slovo.) Pokud všechna slova, která se překrývají s obdélníkem, jsou použitá, zadejte "X".
34.–36. Maxi Loop + Country Road (Permaculture) (4, 33, 53 bodů)
V tabulce jsou zkombinovány úlohy Maxi Loop a Country Road. Každá vyznačená oblast je součástí buď úlohy Maxi Loop, nebo úlohy Country Road, ale ne obou zároveň. Vzhledem k pravidlům obou úloh musí být oblasti, které jsou součástí stejné úlohy, navzájem stranově propojené.
Maxi Loop: Zakreslete do tabulky jednu smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy políček. Smyčka musí procházet každým políčkem právě jednou. Zadané číslo v oblasti označuje velikost nejdelšího nepřerušeného segmentu smyčky v dané oblasti (počítáno počtem políček, kterými prochází).
Country Road: Zakreslete do tabulky jednu smyčku, která prochází vodorovně či svisle středy políček. Smyčka sama sebe neprotíná ani neprochází žádným políčkem více než jednou. Smyčka do každé oblasti vstoupí právě jednou (tzn. všechna políčka v regionu, kterými smyčka prochází, tvoří jediný segment smyčky). Políčka, kterými smyčka neprochází a která jsou v různých oblastech, se navzájem nedotýkají stranou. Pokud je v oblasti uvedeno číslo, pak označuje počet políček v oblasti, kterými prochází smyčka. Políčko s číslem může a nemusí být součástí smyčky.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Použijte písmeno "I", pokud políčkem prochází smyčka přímo, písmeno "L", pokud se v políčku smyčka lomí, a písmeno "X", pokud políčkem smyčka neprochází. Můžete použít i jinou trojici navzájem různých znaků.
37.–39. LITS + Putteria (Permaculture) (5, 34, 162 bodů)
V tabulce jsou zkombinovány úlohy LITS a Putteria. Každá vyznačená oblast je součástí buď úlohy Maxi Loop, nebo úlohy Country Road, ale ne obou zároveň. Vzhledem k pravidlům LITS musí být oblasti, které jsou součástí úlohy LITS, navzájem stranově propojené.
LITS: V každé oblasti, která má alespoň čtyři políčka, začerněte právě čtyři spolu sousedící políčka tvořící tetromino tak, aby zároveň platilo:
(1) Všechna tetromina jsou navzájem stranově propojena do jedné oblasti,
(2) žádný čtverec 2x2 není kompletně začerněný,
(3) tetromina, která se navzájem dotýkají, nemohou mít stejný tvar (bez ohledu na otáčení či převracení).
(V tabulce se nemusí vyskytnout všechny čtyři možné tvary tetromin.) Políčka označená křížkem nesmí být začerněna.
Putteria: V každé vyznačené oblasti zapište do právě jednoho políčka číslo odpovídající celkovému počtu políček v oblasti. V žádném řádku nebo sloupci se nemůže žádné číslo opakovat. Dvě políčka s číslem spolu nesmí sousedit stranou. Políčka označená křížkem nesmí obsahovat číslo.
Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Každé políčko zapište buď písmenem označujícím tetromino, ve kterém leží, nebo číslo zapsané do políčka, nebo "X", pokud v políčku není tetromino ani číslo.
Přeložila Nelly Pelc Vostrá
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer