WPF puzzle GP 2025 - 4. kolo (Thajsko) - překlad bookletu

V logickém WPF GrandPrix nás čeká letošní čtvrté kolo. Připravili ho autoři z Thajska Tawan Sunathvanichkul, Sinchai Rungsangrattanakul, Sakulbuth Ekvittayaniphon a Tana Wattanawaroon. Luštit můžete celé Velikonoce, tedy v termínu od 18. do 23. dubna. Toto kolo se nepočítá do HALAS ligy.

Originální anglický booklet najdete zde.

Přejeme hodně zdaru při luštění!

 

1. Darts (26 bodů)
"Naházejte" zadaný počet šipek na terč. Šipky musí být hozeny do očíslovaných oblastí, každá do jiné. Součet čísel v oblastech zasažených šipkami musí odpovídat zadanému skóre označenému jako "target".

Odpověď: Zadejte čísla v oblastech zasažených šipkami, od nejmenšího po největší. Čísla neoddělujte žádným znakem.

2. Find the Pair (40 bodů)
Dva z obrázků jsou identické (bez ohledu na otáčení a převracení). Které dva to jsou?
V příkladu jsou zakreslené zelené kruhy označující dva identické obrázky a červené kruhy označující místa, kde se zbývající obrázky liší. Kruhy jsou pouze pro názornost, vy ve svém řešení nic zakroužkovávat nemusíte.

Odpověď: Zadejte dvě čísla odpovídající dvěma identickým obrázkům, menší číslo jako první. Čísla neoddělujte žádným znakem.

3. Find the Differences (10 bodů)
Najděte čtyři rozdíly mezi dvěma zadanými obrázky. (V příkladu jsou pouze tři rozdíly. Soutěžní úloha nebude vyžadovat barevný tisk.)
Rozdíly jsou očividně úmyslné – prvky chybějící, přesunuté, jinak velké, jiného tvaru nebo orientace. Zanedbejte čáry mřížky a drobné rozdíly vzniklé grafickým zpracováním nebo zkreslením. Každý čtvereček mřížky obsahuje nanejvýš jeden rozdíl a každý rozdíl se nachází uvnitř jednoho čtverečku mřížky.

Odpověď: Zadejte souřadnice každého nalezeného rozdílu, v pořadí řádek-sloupec (tedy např. "A1"). Na pořadí nalezených rozdílů nezáleží. Souřadnice neoddělujte žádným znakem.

4. Word Search (128 bodů)
Najděte v tabulce některá slova ze seznamu. Slova mohou ležet pouze v přímé linii v jednom z osmi standardních směrů. Tři slova ze seznamu se v tabulce nenacházejí. Ostatní slova ze seznamu se v tabulce nacházejí právě jednou.

Odpověď: Zadejte chybějící slova v abecedním pořadí (tedy stejném jako v seznamu), jedno slovo na jeden řádek odpovědi.

5. Scrabble (109 bodů)
Zapište do políček tabulky vždy nejvýše jedno písmeno, tak aby se uvedená slova četla v řadě sousedících políček buď zleva doprava, nebo shora dolů. Každé slovo ze seznamu se v tabulce vyskytuje přesně jednou a nikde v tabulce nemůže vzniknout slovo, které v seznamu není (tedy pokud spolu v obrazci sousedí stranou dvě políčka s písmenem, musí být součástí jednoho slova ze seznamu). Každé slovo má před sebou a za sebou buď prázné políčko, nebo hranici tabulky. Všechna slova tvoří jediný propojený celek.
V obrazci mohou být už vepsána některá písmena. Pro daná písmena platí, že veškeré jejich výskyty v obrazci jsou již uvedeny.

Odpověď: Pro každý označený vypište jeho obsah zleva doprava a při tom ignorujte prázdná políčka. Pokud v řádku není žádné písmeno, zapište jediné písmeno "X".</h3>

6.–7. Fill-In (Disguised Giants) (17, 94 bodů)
Do každého bílého políčka zapište jedno písmeno tak, aby zadaný seznam představoval všechna slova v tabulce o více než jednom písmenu. Každé slovo v tabulce se čte buď zleva doprava, nebo shora dolů. Slova čtená zleva doprava začínají buď u levého okraje tabulky, nebo vpravo od černého políčka, a končí buď u pravého okraje tabulky, nebo vlevo od černého políčka; pro slova čtení shora dolů platí obdobné pravidlo.
Některá políčka jsou obři o velikosti 2x2 políčka, ale maskují se jako čtyři políčka běžné velikosti. Jejich polohu musíte určit sami. Slova čtená přes obří políčka neopouštějí svůj řádek resp. sloupec (tedy nekřižují do druhého řádku resp. sloupce, který obří políčko pokrývá).

Odpověď: Zadejte písmena ve všech políčkách s kroužkem zleva doprava. Pokud je kroužek součástí obřího políčka, zadejte písmeno v tomto obřím políčku. (Jeden obr může obsahovat i více políček s kroužky. Není podstatné, v jakém řádku se kroužek nachází. Písmena v odpovědi nemusí dát smysluplný výraz.

8.–10. Ice Road (12, 52, 121 bodů)
Zakreslete jedinou smyčku, která prochází vodorovně a svisle přes středy políček. (Smyčka nemusí procházet všemi políčky.)
Některá políčka jsou šedá a představují "led". Smyčka se nesmí lomit na políčku s ledem. Smyčka se nesmí křížit jinde než na políčku s ledem.
Smyčka střídavě prochází skupinami jednoho nebo více políček s ledem a skupinami jednoho nebo více políček bez ledu. Budeme-li každou takovou skupinu považovat za segment cesty, představuje počet políček v tomto segmentu cesty jeho velikost. Některá políčka bez ledu jsou označena čísly. Smyčka musí procházet všemi políčky s číslem a toto číslo označuje velikost segmentu cesty, ve kterém se nachází.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Zadejte "I" pro políčko, kterým prochází smyčka rovně bez křížení, "L" pro políčko, ve kterém se smyčka lomí, a "X" pro políčko, ve kterém se smyčka kříží nebo kterým neprochází. Můžete použít i jakoukoliv jinou trojici navzájem různých písmen či číslic.

11.–13. Flooded Road (15, 27, 119 bodů)
Zakreslete jedinou smyčku, která prochází vodorovně a svisle přes středy políček. (Smyčka nemusí procházet všemi políčky.) Smyčka se nikde nekříží ani neprochází žádným políčkem více než jednou.
Některá políčka obsahují vlnky představující "vodu". Smyčka střídavě prochází skupinami jednoho nebo více políček s vodou a skupinami jednoho nebo více políček bez vody. Budeme-li každou takovou skupinu považovat za segment cesty, představuje počet políček v tomto segmentu cesty jeho velikost. Každý segment cesty s vodou musí mít velikost maximálně 2. Některá políčka bez vody jsou označena čísly. Smyčka musí procházet všemi políčky s číslem a toto číslo označuje velikost segmentu cesty, ve kterém se nachází.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Zadejte "I" pro políčko, kterým prochází smyčka rovně, "L" pro políčko, ve kterém se smyčka lomí, a "X" pro políčko, kterým smyčka neprochází. Můžete použít i jakoukoliv jinou trojici navzájem různých písmen či číslic.

14.–15. Pentominous (14, 40 bodů)
Rozdělte tabulku do pentomin (tj. skupin pěti stranově propojených políček) tak, aby každé políčko bylo součástí právě jednoho pentomina. Dvě pentomina stejného tvaru (pentomina, která se liší jen otočením nebo převrácením, jsou považována za stejná) se nesmí dotýkat stranou (smí se ale dotýkat diagonálně). V tabulce jsou zadána některá písmena. Každé písmeno musí být ležet v pentominu, jehož tvar odpovídá tomuto písmenu. Pentomino může obsahovat i více písmen nebo žádné. (Každý typ pentomina se může v tabulce objevovat i víckrát nebo vůbec ne.)
V zadání je uvedeno, jaké tvary pentomin odpovídají jakým písmenům. V soutěžní úloze se mohou vyskytovat černé oblasti, které nejsou součástí tabulky.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište písmena pentomin, ve kterých leží jednotlivá políčka tohoto řádku, zleva doprava.

16.–17. Pentominous (Flooded) (12, 52 bodů)
Rozdělte tabulku do pentomin (tj. skupin pěti stranově propojených políček) tak, aby každé políčko bylo součástí právě jednoho pentomina. Dvě pentomina stejného tvaru (pentomina, která se liší jen otočením nebo převrácením, jsou považována za stejná) se nesmí dotýkat stranou (smí se ale dotýkat diagonálně). V tabulce jsou zadána některá písmena. Každé písmeno musí být ležet v pentominu, jehož tvar odpovídá tomuto písmenu. Pentomino může obsahovat i více písmen nebo žádné. (Každý typ pentomina se může v tabulce objevovat i víckrát nebo vůbec ne.)
Některá políčka obsahují vlnky představující "vodu". Žádné pentomino nesmí obsahovat více než jedno políčko s vodou.
V zadání je uvedeno, jaké tvary pentomin odpovídají jakým písmenům. V soutěžní úloze se mohou vyskytovat černé oblasti, které nejsou součástí tabulky.

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište písmena pentomin, ve kterých leží jednotlivá políčka tohoto řádku, zleva doprava.

18. Sudoku (Battleships) (36 bodů)
Do tabulky umístěte zadanou flotilu lodí. Lodě můžete před umístěním do tabulky otáčet. Každý segment lodi zabírá jedno políčko. Lodě nemohou ležet na políčku s vlnkami označujícími "moře". Žádné dvě lodě se nedotýkají, ani rohem (tedy pokud dvě políčka obsahující segment lodi sousedí stranou nebo rohem, musí být součástí téže lodi). Obsah některých políček máte zadán.
Čísla vlevo a nahoře okolo tabulky udávají, kolik políček je v daném řádku či sloupci obsazeno segmenty lodí.
Dále umístěte do všech políček čísla 1 až 6 tak, aby v každém řádku, sloupci a silně ohraničeném obdélníku 2x3 bylo každé číslo právě jednou. Jsou-li v zadané flotile na segmentech lodí uvedena čísla, musí odpovídat číslům na odpovídající lodi v tabulce.

Odpověď: Pro každý označený řádek zadejte čísla v tabulce zleva doprava. Čísla vně tabulky do odpovědi nezapisujte.

19.–20. Battleships (Double Fleet) (12, 132 bodů)
Do tabulky umístěte dvě zadané flotily lodí, bílou a černou. Lodě můžete před umístěním do tabulky otáčet. Každý segment lodi zabírá jedno políčko. Políčko, které neobsahuje žádnou loď, považujeme za "moře". Obsah některých políček máte zadán (vlnky označují moře).
Lodě z jedné flotily se navzájem nedotýkají, ani rohem (tedy pokud dvě políčka obsahující segment lodi ze stejné flotily sousedí stranou nebo rohem, musí být součástí téže lodi). Lodě z různých flotil se mohou dotýkat, ale nemohou se překrývat.
Čísla vlevo a nahoře okolo tabulky udávají, kolik políček je v daném řádku či sloupci obsazeno segmenty lodí dané flotily (včetně těch, která jsou už zadána).

Odpověď: Pro každý označený řádek vypište obsah všech jeho políček zleva doprava. Zadejte "B" pro políčko obsahující segment lodi z černé flotily, "W" pro políčko obsahující segment lodi z bílé flotily a "X" pro políčko obsahující moře. Můžete použít i jakoukoliv jinou trojici navzájem různých písmen či číslic.

 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer