Třetí sudokové kolo WPF GP 2021 - výsledky a tipy na řešení úloh

Třetí sudokové kolo GP trhlo rekord v letošní české účasti, 42 českých hráček a hráčů se pustilo do úkolů tureckých autorů a pěkné výkony předvedli nejlepší borci ošlehaní nejedním zápolením na MS. Přidávám tipy pro luštění vybraných úloh.

Na webu WPF GP byla zvěřejněna informace o diskvalifikaci a vyřazení z pořadí dvou polských účastníků ze sudokového GP 2021, jeden z nich skončil na pódiu v předešlém 2. sudokovém kole GP. Českých účastníků se situace dotkla tak, že se posunuli v pořadí o stupínek či dva výše oproti pořadí, které bylo zveřejněno v novinkách na našem webu k předešlým kolům GP.

3. kolo WPF Sudoku GP 2021 – od 12. 3. do 15. 3. 2021

Autoři z Turecka
Salih Alan, Ferhat Çalapkulu
 
Kompletní výsledky kola najdete zde.
 
Výsledky TOP 4
1. Tiit Vunk (Estonsko) – 917,7 b. – čas 58 minut 14 sekund
2. Tantan Dai (Čína) – 913,5 b. – čas 58 minut 39 sekund
3. Kota Morinishi (Japonsko) – 809,5 b. – čas 1 hodina 9 minut 3 sekundy
4. Bastien Vial-Jaime (Francie) – 809,2 b. – čas 1 hodina 9 minut 5 sekund
 
Výsledky TOP 20 českých hráček a hráčů
1. (12.) Jakub Ondroušek (697,8 b. za 15 úloh)
2. (14.) Jan Zvěřina (674,7 b. za 15 úloh)
3. (16.) Jakub Hrazdira (642,5 b. za 15 úloh)
4. (17.) Jan Novotný (581 b. za 14 úloh)
5. (24.) Pavel Kadlečík (551 b. za 14 úloh)
6. (33.) Veronika Macků (526 b. za 11 úloh)
7. (54.) Klára Vytisková (474 b. za 13 úloh)
8. (65.) Jan Vondruška (448 b. za 10 úloh)
9. (71.) Michal Matyska (426 b. za 11 úloh)
10. (77.) Adam Šuráň (421 b. za 11 úloh)
11. (112.) Raul Kačírek (366 b. za 10 úloh)
12. (145.) Ondřej Motlíček (324 b. za 7 úloh)
13. (146.) Martin Kubík (323 b. za 8 úloh)
14. (147.) Jana Vodičková (323 b. za 6 úloh)
15. (160.) Martina Macháčková (308 b. za 9 úloh)
16. (214.) Jan Češka (271 b. za 5 úloh)
17. (217.) Tom Krejčí (270 b. za 7 úloh)
18. (251.) Karel Štěrba (246 b. za 8 úloh)
19. (263.) Lucie Klimešová (235 b. za 6 úloh)
20. (267.) Jana Zachová (228 b. za 6 úloh)
 
Dva nejlepší sudokáři si prohodili pořadí oproti předešlému kolu, vítězný Tiit Vunk a druhá Dai Tantan zvládli vše za necelou hodinu. O 10 minut za nimi zaostali s takřka shodným časem Kota Morinishi a Bastien Vial-Jaime. Českým účastníkům se stále letos nedaří vrthnout do první desítky, přesto 4 borci do TOP20 je výborný výkon, postaralo se o něj bronzové české kvarteto z MS 2019 v Německu, které bylo zatím posledním mezinárodním kláním nejlepších sudokářů. 
Klopit hlavu rozhodně nemusí ani další naši a pokud se něco nezdařilo při soutěži samotné, věřím, že nyní je již doluštěno. wink Nejvíce správných odpovědí jsme odeslali na klasikách, což je pochopitelné vzhledem k účasti méně zkušených luštitelů. Nicméně klasiku č. 6  pokořilo nejméně českých luštitelů ze všech úloh (14), společně s variantami č. 12 a 14 - sousledné a nepravidelné renban sudoku. Naopak nejoblíbenějšími variantami bylo č. 13 antidiagonální antiknight (23 odpovědí) a č. 10 bezdotykové (22).
 

Tipy na řešení úloh

V úlohách kola je použit symbol písmen T, zřejmě jako Turecko. Místa, kde se Téčka ve variantách nacházela, nám luštění tabulek většinou rozjížděla. Všechny úlohy vyjma č. 13 stvořil Salih Alan, který se podílel na tvorbě tureckých kol GP v předešlých letech, dvě jeho logická kola obsahuje i naše dlouhodobá soutěž. Autorem třináctky byl Ferhat Çalapkulu, což je, pokud se nemýlím, dlouholetý tahoun tureckého logického dění, a to nemluvím jen o sudokových a podobných úlohách, ale o čemkoli, na co potřebujete hlavu. wink

Z úloh třetího kola sudokového GP jsem měl pocit, že opravdu hraji sudoku. Že dokážu využít, co při hraní klasického sudoku a známých variant běžně dělám. V úlohách se neobjevil prvek varianty sudoku, která by nepatřila do jejich širší okruhu známých druhů. Avšak dokážu si představit, že kombinace variant (viz úlohy 13-15) mohou méně zkušeným luštění znesnadnit. Pojďme se na ně kouknout, a to včetně zapeklité nejtěžší klasiky.

6. Nejtěžší klasika

Každý luští klasiku svým způsobem, já bych chtěl poukázat na situaci, v které možná logicky nevíte, jak dál. Berte moje rady s rezervou, já jsem v úloze udělal chybu a odeslal chybný odpovědní kód. A teď dělám chytrého. smiley

Do tabulky jsem doplnil 18 čísel, asi nejvíc dělalo potíž odhalit singl (políčko, kam lze umístit pouze jedno číslo) na 1. řádku ve 2. sloupci. Předpokládám, kdo hraje klasiku pravidelně, že do situace s 18 doplněnými čísly se dostane. Já ukážu dva způsoby, jak postupovat dále. První zůsob je řekněme ledabylý (ale efektivní), takto jsem luštil tabulku já soutěžně, druhý je pracnější a snad ho lze označit jako čistě logický. Ukazuji vám to z důvodu, že jsem před samotným krokem odhalil, že číslo na 7. řádku ve 2. sloupci, kde mám umístěnu vpisku 35, je stejné číslo jako číslo na pozici 9. řádek a 6. sloupec. 

Prvním způsobem vidím, že ve 2. sloupci mi chybí čísla 3 a 5 na 4. a 7. řádku. Čísla 5 a 7 chybí v 8. sloupci na 6. a 7. řádku. Pokud by bylo číslo 5 ve 2. sloupci na 7. řádku, tím pádem by bylo číslo 5 v 8. sloupci na 6. řádku, ale pak už nemohu vecpat číslo 5 do 4. čtverce. Je to takový rychlý hokus pokus. Já jsem k tomu přistoupil z důvodu, že jsem právě odhalil, že ve dvou čtvercích mám stejné číslo, i když nevím jaké a dokonce jsem tento fakt nemusel ani využít. Ale pokaždé, když takto odhalím pozice pro stejné číslo ve dvou či třech čtvercích 3x3, tak se dívám na tabulku trochu jinak.

Pojďme ke druhému způsobu, ať nejsem vláčen jen jako tipér. smiley Ve 2. sloupci chybí čísla 3 a 5, takže číslo na 4. řádku je 3 nebo 5 a číslo na 7. řádku v témže sloupci je to opačné. Jelikož vím, že číslo na 9. řádku v 6. sloupci je to samé, vím, že je opačné k číslu na 4. řádku ve 2. sloupci. Pokud si udělám takový pomyslný trojúhelník, pak dospěju na 4. řádek do 6. sloupce, kde mám vpisky 1358, ale na základě řečeného vím, že zde nemohou být čísla 3 a 5, protože bych pak již nenasytil čísly vrcholy mého pomyslného trojúhelníku. Pointou je, že v 6. sloupci může být následně číslo 5 pouze na 7. či 9. řádku, z čehož mi vyjde v 8. čtverci na 8. řádku v 5. sloupci číslo 4.

Že na více místech v tabulce odhalím pozici stejného čísla, i když nevím jaké to je číslo, jsem se pokusil naznačit v následném návodu na klony.

8. Clone

Podobná úloha se nacházela v druhém letošním kole GP, v tomto případě je však jen jeden pár klonů. Hlavní moji radou pro luštění je se soustředit na identická pole v obou tvarech a postupně zjišťovat čísla, které těmto polím náležejí, např. eliminací vpisků.

Úlohu šlo rozehrát, pokud jste si všimli, že v 5. sloupci atakují zadaná čísla 4 a 9 pátý čtverec, tím pádem si mohu napsat vpisky 49 do 4. a 6. sloupce na pátém řádku. Pokud se kouknu na klony samotné, tak horní trojička číslic uvnitř klonu je atakována čísly 2, 6 a 8 v 1. čtverci a čísly 1, 4 a 9 v 6. čtverci. Hledaná trojice čísel na vršku klonu bude 3, 5 a 7, i když nevím jejich přesné pozice. A takto, celkem pracně, pokračuji dále tabulkou.

Pokud mohu ukázat věc popisovanou u klasického sudoku, tak si vyberu číslo na 6. řádku ve 2. sloupci ležící na písmenu T. Identické číslo mu odpovídá na 8. řádku v 8. sloupci. Uvedené dvě pozice čísla směřují do 7. čtverce. O čísle vím, že to není 2 ani 4 (která se nachází v 2. sloupci a 8. řádku), pak se toto číslo v 7. čtverci může nacházet pouze v 3. sloupci na 7. nebo 9. řádku. Na devátém řádku je číslo 9, které by následně muselo být na 3. řádku v 1. sloupci, kde jsem ale již zjistil, že budou pouze čísla čísla 3, 5 nebo 7. Moje uvažované číslo nebude tedy ani 9 a nalezl jsem pro něj třetí pozici, na 7. řádku ve 3. sloupci. Možná si řeknete, že taková informace je celkem k ničemu, ale luštění těžších sudoku není jen o tom určit hned číslo nebo vpisku, ale stejně jako u jiných logických úloh mohu získat nepřímou informaci, kterou využiji později.

9. Thermo

Poznamenal bych 2 základní principy, které se mohou hodit k řešení. Prvním je využít co nejvyšší či co nejmenší čísla, která se mohou vyskytovat pouze na koncích teploměrů. Zaměřuji se na to zejména v případě, pokud je v tabulce zakresleno dostatečný počet teploměrů. Druhým způsobem, kterým možná většina hráčů začíná, je vypsat si možnosti čísel přímo do těl teploměrů. Používám spíše v případech, když těch možností není moc, jinak se tím zavpiskujete. Tedy když jsou teploměry dlouhé 8, 7, 6 či 5 polí.

Na první pohled první princip se zde moc nevyužije …. Nebo přeci? Kam lze umístit číslo 1 na 2. řádku? Jedině do 2. sloupce. Využiji doplněnou jedničku a další dopíšu do 3. sloupce. V pátém čtverci se nemůže jednička nacházet na teploměru, ale pouze v 5. sloupci, díky čemuž půjde jednička ve 4. sloupci na začátek teploměru. V 6. čtverci mohu jedničku dát na dvě místa v 7. sloupci a poslední jedničku následně doplním do 9. čtverce na 9. řádek. Pokud se zkusím zaměřit na nejvyšší čísla, tak s devítkou si neškrtnu, ale číslo 8 mi pasuje na konec teploměru na 2. řádku. Dopsanou 8 hned využiji a sudokově doplním 8 v 5. čtverci na 2. místo od konce teploměru. Tím pádem na posledním místě bude číslo 9.

Princip druhý znamená vypsání si vpisků na teploměry. I kdybych si zmíněné jedničky a osmičky nedoplnil, jak bylo ukázáno, stejně bych odhalil kombinaci vpisků 45 na teploměru na 2. řádku (ve 4. sloupci)  a na druhém teploměru ve 4. sloupci (na 4. řádku). Při doplňování vpisků postupuji vždy od jednoho konci a eliminuji vpisky podle zadaných nebo již dopsaných čísel. Výsledkem vpiskované je doplnění čísla 6 ve 4. sloupci na 5. řádku.

K procvičení doporučuji 2 úlohy sudoku teploměrů z online MAČR 2020 (Mistrovství akademiků), které jsme pořádali v listopadu 2020, viz odkaz na soutěžní booklet. V úloze 22 lze plně uplatnit princip první, v úloze 21 princip druhý. Ale je to samozřejmě na vás, jak si s tabulkami poradíte. wink

10. No Touch

Hrát pečlivě, trpělivě, psát si vpisky, dát pozor na singly. smiley Osobně se snažím hrát bezdotykové sudoku jako klasické s tím, že pokud mi někde dotykem mizí možnosti, kam vepsat čísla, snažím si to vždy zachytit ve vpiskách, aby mi neunikla ani myška. U těžších úloh bývají jediným rozumným krokem k řešení singly, tedy políčka, kde mi zbývá napsat už jen jediné možné číslo.

11. Killer

Ovládat killery je základ. wink Odpíchnout se lze ze 2. čtverce, kde je součet 16 na 5 čísel, což lze jedině sestavit z kombinace 1-2-3-4-6. Ve čtverci mi zbývají čísla 5-7-8-9, přitom tam na mě čučí kousek koše se součtem 7, kam mohu umístit pouze číslo 5 a do druhé buňky koše zapíšu 2. Zůstanu ještě ve 2. čtverci, do koše se součtem 9 nemohu dát 9, ale ani 7, jelikož jsem kamaráda dvojku umístil již do 2. řádku, bude tam tak číslo 8 a do druhé buňky koše ve 3. čtverci zapíšu 1. Kouknu tedy do 3. čtverce, devítka na tři pole s absencí čísla 1 je jedině 2-3-4. Počítám do 45, 1 + 9 + 21 = 31, na zbylá dvě pole na 3. řádku (v 7. a 8. sloupci) mi zbývá 14, které stvořím z čísel 5-9 nebo 6-8. Ale po machinacích ve 2. čtverci mi na 3. řádku (ve 4. a 6. sloupci) zbyla dvojpiska 79, takže hledaná dvojice se součtem 14 ve 3. čtverci bude 6-8. S podobnými počty jako ve 3. čtverci bych uspěl ve čtverci prvním. Co vám budu povídat dál, klasický killer. Je to též o tom, co preferujete, jestli si psát vpisky ke košům nebo zkusit počítat a počítat. Co součet 9. sloupce?

12. Consecutive

Autor nám chce nabídnout čísla 7, tak se jich neleknu. A motiv písmen T je tu znovu. Na 1. řádku mi mimo dvě sousledné trojice leží číslo 7, další mimoni tedy budou 8 a 9. Dvě trojičky tvoří čísla 1-2-3 a 4-5-6. Čísla 2 a 5 budou uprostřed sousledných trojic a pokud si je tam zapíšu, všimnu si, že číslo 2 nemůže na 1. řádku ležet ve třetím sloupci, jelikož bych mu nenašel dva sousledné kamarády, číslo 1 už totiž v 1. čtverci je. Ve 3. sloupci tudíž bude 5 a v 7. sloupci 2, z čehož mi vyplyne postupka 1-2-3-4 ve 3. čtverci. Já jsem dále zkusil rozlousknout 1. sloupec, kde mám 3 dvojice čísel, v jedné z dvojic je 7 a na prvním řádku dvojpisek 89. Sousledná dvojice v 1. sloupci v 1. čtverci nemůže být 8-9 kvůli zmíněnému dvojpisku, 7-8 ani 6-7 kvůli sedmičce v 1. sloupci, 5-6 ani 4-5 ani 3-4 kvůli okolí zapsaného čísla 5 na 1. řádku, které sousedí na tutáč s 4 a 6. A vyloučím samozřejmě 1-2 díky zadanému číslu 1. Dvojička je tedy 2-3. Mohu doplnit čtveřičku v 1. čtverci. Nezapomínám na negativní podmínku, tedy že nemohou nikde sousedit sousledná čísla, když mezi jejich poli není značka. Takto doplním 7 na 2. řádku na ve 2. čtverci.

Stejně jako předchozí killer i sousledné sudoku je známá varianta, trénovat do zbláznění můžete třeba na alternativách FED-SUDOKU, kde jsou každý týden obě zmíněné varianty.

13. Antidiagonal antiknight

V tabulce je zadáno docela dost číslic vč. jejich umístění na diagonálách, což pomůže k rozletu hned zkraje luštění. Já jsem se snažil o odhalení obou trojic čísel, které se třikrát opakují na každé diagonále. Zleva vpravo dolů vedoucí úhlopříčka mi už obsahuje čísla 1 a 7, dále vidím, že poslední číslo nebude 3, 4, 5, 6, jelikož se nacházejí v 1. a 9. čtverci mimo hlavní uhlopříčku. V 5. čtverci si mohu doplnit 1 do středového pole, pak vyloučím též 9 a 8 na 6. řádku v 6. sloupci. Zbývá mi číslo 2 do trojice k 1 a 7.

Úhlopříčka zleva vzhůru obsahuje 6 a nyní už i 1. Třetí hledané číslo leží na 7. řádku ve 3. sloupci. Není to určitě 2, 3, 5, 7 a 8. A následně použitím antiknight pravidla to nebude ani 9. Takže 4. Od znalosti čísel na úhlopříčkách se již odpíchnu a pravidlo antiknight mi výrazně pomáhá při doplňování čísel jako v klasice.

14. Irregular Renban

Pokud bych se vrhnul na „řezání“ nepravidelného sudoku, mohu takto odkrojit první dva sloupce, díky čemuž oddělím dvě pole obsahující čísla 1 a 9, která chybí na 9. řádku v regionu dalším. Dále je možné řezání 8. a 9. sloupce, též 7., 8. a 9. sloupce.

Ale pokud jste si všímali šedých renban trojic, ani to nebyl krok vedle. Trojice v prvním sloupci neobsahuje čísla 1, 4 a 6, tudíž to bude 7-8-9. Díky zadaným číslům v řádích lze čísla této trojice přímo umístit. Dále je možno hrát sudokově devítku do renbanu na 9. řádku ve 4.sloupci, což mi obdobně přinese 7 a 8 vpravo od doplněné 9. Renban na 1. řádku se dá rozseknout, když kouknu na 3. sloupec. Číslo 1 mi vychází pouze na 9. řádku, číslo 5 musí být na 1. či 3. řádku a tak mi pro renban trojici vyjdou pouze čísla 3-4. Třetím číslem renbanu v 6. sloupci bude 5 či 2. Poslední renban trojici v 7. sloupci lze též hned vydedukovat, pokud jsem si doplnil řezáním dvojičku 2-3 na 3. a 4. řádek 7. sloupce. Pokud by byla na 4. řádku dvojka, musela by v renban trojici být i trojka (možnosti by byly 1-2-3 nebo 2-3-4), ale jelikož trojku nemohu použít, dám na 4. řádek číslo 3 a pod ním v renban trojici budou čísla 4 a 5.

Při kombinaci obou variant šla úloha hezky řešit. A i když si člověk hrál pouze s principy varianty jedné, v luštění se taktéž posouval.

15. Outside Fortress

Kombinace sudoku obvodového a pevnosti s tím, že tmavá pole značící vždy vyšší číslo než pole sousední bílá byla vyznačena po okraji tabulky. Nevím, jaký máte vkus, ale pro lepší orientaci si lze u úlohy pevnost mezi šedými a bílými poli značit menšítka a většítka. A pokud není v úloze pevnost zadáno mnoho čísel, při luštění vždy postupuji od nejvyšších či nejnižších čísel, která bývá nejsnazší doplnit.

Úloha vyžadovala z celého kola nejvíce potřebu se na to pořádně kouknout a říci si, co mi ze zadaného vyplývá. Aspoň myslím. smiley Pro druhý a osmý řádek platí, že číslo 9 mohu umístit pouze do šedých polí v prvním a devátém sloupci. Obdobně pro druhý a osmý sloupec platí, že číslo 9 mohu umístit pouze do šedých polí prvního a devátého řádku. Kam vecpat devítky v těchto zmíněných řádcích a sloupcích rozhodne zadaná devítka vlevo od druhého řádku, která mi přivodí myšlenku, že číslo 9 bude v rámci druhého řádku v 1. sloupci. Jako mávnutím kouzelného proutku mohu doplnit další tři devítky do tabulky. Ba dokonce čtvrtou na 7. řádek do 6. sloupce, což mi určuje nápověda pod 6. sloupcem a již doplněné devítky. Na devítky můžeme navázat osmičkami ve druhých a osmých řádcích a sloupcích, v každém z nich je pro ně vždy jen jedna možnost. Nápověda 8 u 4. řádku nám ve 4. čtverci zařídí ještě jednu osmičku. Pokud budu pokračovat čísly níže k 7, uvedená konfigurace tabulky mi nabízí možností doplnění 7 v pomyslném čtverci. A správné umístění nám napovídá 7 vpravo od druhého řádku.

Dále lze pokračovat s vybranými vysokými čísly po okraji, číslo 5 vlevo od osmého řádku nám říká, že ve 3. sloupci bude 5 na 8. řádku, na 9. řádku musí být číslo vyšší, tedy jedině číslo 6. Nezapomeňte zkusit jít též „odspodu“, kde bude číslo 1 na prvním a devátém řádku a sloupci? Kde 2?

sepsal Pavel Kadlečík

 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer