Výsledky pardubického turnaje HALAS ligy při festivalu Czech Open 2018

V sobotu 21. července 2018 se uskutečnil turnaj v řešení sudoku a logických úloh při mezinárodním festivalu šachu a her Czech Open 2018. Turnaj byl prvně zařazen do seriálu turnajů HALAS ligy, za což patří velký dík pořadatelům festivalu a organizační jednotce Jana Zvěřiny spolu s autory úloh. V neposlední řadě bychom rádi poděkovali i všem luštitelům, kteří si našli cestu do pardubické sportovní arény v předčasí odpoledních a večerních šachových bitev. Doufejme, že si řešitelé přišli na své.

V turnaji sudoku i logických úloh se luštilo v kategorii hlavní (A) a kategorii vedlejší (B), která je určena pro méně ostřílené soutěžící v dané kategorii. Vítězem obou hlavních kategorií se stal Jakub Ondroušek. Pro vítězství ve vedlejší kategorii logické soutěže si dokráčela Klára Vytisková, neméně přesvědčivý výkon předvedla vítězka vedlejší kategorie sudokové Lucie Klimešová.

Přikládáme výsledky a fotografie stupňů vítězů, u kterých došlo k oficiálnímu vyhlášení a předávání cen organizátory festivalu. Ke slavnostnímu aktu předávání došlo s mírným zpožděním oproti plánu, přijměte naši omluvu jménem organizátorů. A příště zas na viděnou, budeme se těšit.

Výsledky
Logika A Logika B Sudoku A Sudoku B

 

Více fotografií z turnaje najde na stránkách pořádajícího Czech Open 2018.

 

Zpráva rozhodčího turnaje

Dne 21. 7. 2018 proběhl v Pardubicích první ročník turnaje v řešení sudoku a logických úloh pod hlavičkou spolku HALAS při festivalu šachu a her Czech Open 2018. 

Dvoukolové soutěže v řešení logických úloh se zúčastnilo v kategorii A 10 luštitelů, v kategorii B 9 luštitelů včetně několika nováčků. Autorem soutěžních úloh byli Hana Kotinová, Matúš Demiger, Petr Lichý a Jan Zvěřina.

V prvním kole na 30 minut měly obě kategorie stejné zadání úloh. Kolo se sestávalo z šesti typů logických úloh po dvou kusech, větší z úloh byly vypodobněny ve tvaru šachových figur. V soutěžním bookletu nebylo u všech úloh vždy zřejmé, které úloze náleží uvedená bodová hodnota za její vyřešení, z logiky věci ale vyplývá, že úlohy větší figurální byly v každé dvojici těmi více bodovanými. Šramot při luštění byl něco před polovinou prvního kola přerušen organizátorem s informací, že jedna z úloh Miny obsahuje mylně zadané číslo v jednom z políček. Body za tuto úlohu byly uznány všem, kteří napsali k oné úloze, že nemá řešení nebo ji vyluštili s pořadatelem opraveným zadáním. Dále pak malá úloha Kapsule měla právě dvě řešení, body byly uznány každému, kdo odevzdal zadání s jedním z těchto dvou řešení.

Jelikož ne všichni účastníci turnaje jsou vždy protřelí těmito situacemi a někdy nevědí, jak s nimi naložit, je vhodné zopakovat, že je nutností organizátorů před každým turnajem zdůraznit, že pokud nedejbože nastane situace, kdy úloha má více než jedno korektní řešení, aby ho opravdu soutěžící do archu vyplnili (i když jsou v té chvíli na vážkách, jestli náhodou neudělali během luštění někde chybu, která je dovedla do tohoto kroku, zejména nováčci turnaje) a kdy úloha podle jejich mínění nemá žádné řešení, aby připsali, že úloha nemá řešení odpovídající zadání.

Výsledky kola byly započítány i do celoroční soutěže o Sprintera logiky, navíc díky shodě soutěžních úloh se o body mohli poprat soutěžící v obou kategoriích. Ve výsledku získal Ondroušek 6 bodů, Bieliková 4 body, Hrazdira 3 body, Vytisková 2 body a Čičová 1 bod (Kadlečík měl mylně započítán v oficiálních výsledcích o úlohu navíc, není tudíž mezi sprintery zařazen). Někteří soutěžící v kategorii A stihli vyluštit úlohy před časovým limitem, úlohy byly lehké až střední obtížnosti, což zcela naplňuje představy o této kategorii sprintových kol.

Druhé kolo již bylo pro obě kategorie rozdílné, i když pár stejných úloh se objevilo v obou variantách. Kategorie A obsahovala mimojiné úlohu Optimizér, pro kterou byl vznesen dotaz před začátkem kola (a tudíž i bez povědomí hráčů, o co v úloze jde), zda by se uznával bonus při předčasném odevzdání, pokud tato úloha nebude luštitelem vyřešena (nebo vyřešena nejlepším řešením). Za úlohu samotnou byly udíleny body pouze v případě nejlepšího správného řešení. V reálu nikdo nestihl všechny úlohy daného kola vyřešit před daným limitem. V kategorii B se vyskytla dvojice úloh Kapsule, u kterých v zadání chyběla podmínka, že se čísla 1-3 vyyskytují stejněkrát v každém řádku či sloupci. Bez této podmínky měla úloha povícero řešení, na druhou stranu lze ocenit značnou shovívavost organizátora, který se při hodnocení snažil dotyčné, kteří se s úlohou prali, ocenit i bodově. Úloha Kapsule se nacházela již v prvním soutěžním kole, nicméně šlo o úlohu odlišnou. Z tohoto důvodu by asi bylo vhodné nenazývat úlohy s rozdílnými pravidly stejným jménem. Vítězem kola i celého turnaje v kategorii A se stal Jakub Ondroušek, v kategorii B Klára Vytisková.

Soutěž v řešení sudoku osvěžil svými úlohami Petr Lichý, které doplnil pár kousky Jan Zvěřina. V hlavní kategorii luštilo 14 soutěžících, ve vedlejší pak 4 soutěžící.

První sprintové kolo na 30 minut obsahovalo úlohu tvaru samuraj, tj. pětici úloh propojených středovou tabulkou. Soutěžící v kategorii B luštili stejnou úlohu jen s více zadanými čísly. Body byly udíleny za kompletně vyřešené dílčí tabulky bez nároku na časový bonus v případě malé chyby. Úlohu odevzdalo před časovým limitem několik řešitelů v obou kategoriích. Do celoroční soutěže o Sprintera roku získal Jakub Ondroušek 6 bodů, Klára Vytisková 4 body, Jakub Hrazdira a Pavel Kadlečík 3 body, Michaela Bieliková a Lucie Klimešová 1 bod.

Druhé kolo obsahovalo podobně několik totožných úloh v obou kategoriích. Nadto si soutěžící v hlavní kategorii mohli zaluštit i dvě úlohy netypické - Součtové mrakodrapy a Rozdíly dvojic, jež byly zařazeny i do soutěže o Lišáka roku. Všechny tři udělované lišáky si domů odnesli jen Jakubové, Ondroušek a Hrazdira. Kategorie B obsahovala hezky luštitelné úlohy, včetně zajímavých variant jako bylo multidiagonální sudoku či sudoku s klony. Lucie Klimešová odevzdala vše před časovým limitem a stejně jako Jakub Ondroušek vyhrála obě kola své kategorie a mohla tak stanout na stupni nejvyšším v předsálí pardubického hokejového stánku.

Tož děkuji moc, že jsem mohl být také u toho.

Pavel Kadlečík

 

Celé zadání

Nebylo by přece jenom kompletní zadání do archivu? Členové HALASU už na něj čekají...

Zadání na přání

Posílám kopii stránky s lišákovinami z Pardubic, o kterých je tu řeč.
 
Kalorickou výživnost jsem udal jako jeden z parametrů, čím se podle mě podobné úlohy liší od klasik. :-) Nadřazovat je nechci, neboj. Ale líbí se mi, protože u nich musí luštitel něco vymyslet nad obyčejný dril. No a navíc si vlastně může každý za úlohu odnést ještě lišáka, paráda. :-)
Jen je to potřeba vymyslet, aby si šlo ty lišáky opravdu odnést...

Zadání

Pánové, což takhle poslat zadání v pdf do archivu, aby si mohli ty výživné úlohy vyzkoušet i ti, kdo v Pardubicích osobně nebyli?

bodování

Mrakodrapy měly stejně bodů jako první čtyři úlohy dohromady, přičemž ta první klasika byla docela těžká (jeden z testerů ji mimochodem luštil zhruba stejně dlouho jako ty rozdíly dvojic). Při bodování jsem dost vycházel ze svých vlastních časů, takže nemusíš mít obavu že by klasiky byly přehnaně nadhodnocené... Srazil jsem trochu body u kropek, protože tam se to dá v rozumném čase prorvat tipováním, což zrovna u této úlohy bývá docela obvyklá taktika, jinak jsem nijak moc nešpekuloval.

Když vezmu že Kuba nahrál za minutu průměrně nějakých 8 bodů, tak ty mrako měly zhruba 11,5 ondrouškominut. A když se podívám, kolik bodů jsi nahrál ty, pak byla ta úloha na 20 minut :)

Co se týče toho nápadu nadhodnocovat nějaké úlohy jen kvůli tomu že jsou výživnější, to mi připadá jako blbost. Nadřazovat nějaké typy úloh jen kvůli tomu, že tobě připadají víc košer? Navíc nadhodnocené často jsou. Ty běžné typy úloh mají všichni natrénované, takže na nich dosahují mnohem lepších časů. Vzpomeň třeba na své první nesousledné. A kdybys ty mrako hrál popadesáté, tak by sis osvojil nějaké techniky a jistě by tvůj čas byl mnohem lepší (stejně tak čas testerů a proto by ta úloha měla míň bodů). Takže pokud je někdo trochu lišák, může na těchto úlohách dost získat.

Spíš mě u toho bodování napadají jiné otázky. Když někdo hraje hodně bodovanou úlohu (např. 60 bodů), tak riskuje, že ji zkazí. Někdo jiný si zvolí tři 20-bodové úlohy, což by mělo časově vyjít nastejno. Oba tím stráví 10 minut. Když ten druhý hráč na konci jedné lehké úlohy zjistí, že tam má chybu, prostě jde dál a během těch 10 minut stále nahraje 40 bodů. První hráč zprasí toho lišáka a nenahraje žádný body. V tomto ohledu bych rozuměl tomu, pokud by těžší úlohy byly mírně nadhodnocené jako kompenzace tohoto rizika.

Další věc je třeba jestli do bodování zohlednit čas na porozumění zadání (v případě že u soutěže není booklet). Zejména v logice může být úloha na půl minuty, kdy další půl minutu bude trvat přečtení zadání. Pak se takovou úlohu ani nevyplatí hrát. Posledně mě tohle napadlo u nějakýho GPčka, kde byla úloha za 3 body. Pokud je to koncipováno jako 1 min = 10 bodů, pak by ti nejlepší měli za 18 vteřit stihnout úlohu vyluštit a zároveň přepsat do počítače ten 20-místnej weiovskej odpovědní kód (i když tomu japonskýmu ninjovi bych to i věřil).

pardubická logika

Chyby v prvom kole logiky museli byť nepríjemné. V šprintovom kole, kde ide väčšina úloh pekne od ruky, je rozmýšľanie nad dvojitým riešením obrovská strata času a narušenie koncentrácie.

Mrzí ma to, mám na tom svoj podiel viny. V piatok večer som totiž Honzu otravoval s tým, že políčka sú príliš malé a aby ľudia nefrfľali, mali by sme ich aspoň symbolicky zväčšiť. Dostal som teda originálny dokument s úlohami a voľnú ruku. Dopadlo to tak, že som tam nakopíroval staré verzie úloh, ktoré medzitým Honza opravil.

Aké z toho plynie pre organizátorov ponaučenie? Prelúštite vždy aj poslednú verziu pred tlačou a nenechávajte ma s úlohami osamote...

Sudoku návod a kalorie

Zdravím kreativního autora, který rád vymýšlí kulišárny v podobě úloh. Nechtěl by si například k úloze Součtové mrakodrapy z druhého kola pardubického turnaje sepsat tvůj způsob řešení? ;-) Rád ho zde na webu uveřejním. Myslím, že by to mohlo obohatit pohled jak hráčů při řešení úloh, tak i autorů při jejich vytváření.
 
K turnajovým úlohám mám jen maličkosti. V úloze Rozdíly dvojic, řešené také v druhém sudokovém kole, bych alespoň do jednoho 3x3 čtverce uvedl čárky spojující ony protilehlé dvojice, u kterých máme spočítat rozdíl. Nebo uvedl malý příklad pro jeden 3x3 čtverec vedle úlohy. V tý adrenalinový smršti při turnaji člověk někdy tápe. ;-) Ale úloha jinak hezká, řešitelná.
Při bodování úloh bych podobným novátorským kouskům dával více bodů než jen časový ekvivalent výkonů předluštitelů. Pokud třeba porovnám úlohu klasického sudoku s takovýmito bláznivě součtovými mrakodrapy, které by předluštitelé vyřešili například za stejnou jednotku času, obodovali byste úlohy stejně? Chci říct, že bych luštitele ocenil, že musí vydat při řešení takové úlohy mnohem více kalorií než při luštění klasiky, kterou jedou skoro poslepu, ale v tomto případě musí sledovat mimo klasiky i mrakodrapy a k tomu ještě součty trojic čísel.
Cáca by se jistě takového kalorického přepočtu ujal. ;-)
 
 

Mě taky.:-) Madla

Mě taky.:-) Madla

zpětná vazba

Mně se úlohy líbily. Díky Hafka

Komentář autora úloh

Já bych rád přidal pár slov, jakožto autor většiny sudoku a malé části logiky. Doufám, že se úlohy líbíly a i když to bylo pojaté trochu jinak, než jste zvyklí
(bylo málo klasických úloh), tak to snad nikoho neurazilo a každý si našel něco co chtěl luštit. Jestli máte nějaké přípomínky k úlohám tak se neváhejte vyjádřit, autoři jsou vždy rádi za nějakou zpětnou vazbu.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer